Deze winter recordaantal vluchten in VS geschrapt

Redactie

Door sneeuw en ijs zijn deze winter in de Verenigde Staten meer vluchten uitgevallen dan ooit in de afgelopen 25 jaar. Sinds 1 december hebben Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen meer dan 75.000 binnenlandse vluchten geschrapt, waarvan meer dan 14.000 deze week. Dat is 5,5 procent van de 1,37 miljoen vluchten die in die periode gepland waren, blijkt uit berekeningen van Associated Press op basis van gegevens vlucht de trackingsite Flightaware.

Het is het hoogste aantal en ook het hoogste percentage annuleringen sinds de winter van 1987-1988, toen het Amerikaanse ministerie van verkeer met het verzamelen van annuleringsgegevens begon.

Het Amerikaanse luchtverkeer was vrijdag nog bezig te herstellen van de laatste koudegolf. Vliegtuigen gingen weer de lucht in, maar duizenden passagiers konden nog niet mee en bleven achter op de grond.

Niet alle blaam treft Koning Winter. Door bezuinigingen en nieuwe overheidsbepalingen zijn maatschappijen eerder geneigd tot annulering te besluiten en moeten luchtreizigers maar zien hoe ze op hun bestemming komen. Er waren deze week dagen dat op sommige luchthavens meer dan zeventig procent van de vluchten werden geschrapt. Zelfs in doorgaans warme - of warmere - streken ging het mis. Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, de drukste luchthaven ter wereld, werd woensdag door sneeuw en ijs verlamd.

Wat het deze winter voor reizigers extra lastig maakt is dat maatschappijen onrendabele lijnen hebben geschrapt en meer passagiers in hun toestellen proppen. Dat is goed voor de bezettingsgraad, maar veroorzaakt nachtmerries voor passagiers wier vluchten in verband met het weer komen te vervallen. Andere vliegtuigen zitten te vol om gestrande reizigers mee te kunnen nemen. Mensen moeten soms dagen wachten op een vrije stoel op een andere vlucht.

Het is deze winter erger dan voorheen omdat maatschappijen nu sneller vluchten annuleren, soms al een dag voordat een storm wordt verwacht. Vliegtuigen staan nu zelden meer aan de rand van de startbaan te wachten op een kleine opklaring om te vertrekken, of passagiers die een tukje doen in de stoelen in stationsgebouwen. Sinds mei 2010 is het verboden passagiers langer dan drie uur in het vliegtuig op het platform te laten wachten. Om mogelijke boetes van 27.500 dollar per passagier, ofwel 4,1 miljoen dollar voor een gemiddeld toestel met 150 stoelen te voorkomen, schrappen de maatschappij nu hele blokken vluchten als er slecht weer op til is.

In januari is er ook een nieuwe regel van kracht geworden, die voorziet in langere rusttijden voor piloten. Hierdoor wordt het lastiger om onregelmatige vluchtschema's uit te voeren, zoals gebruikelijk na een storm.