Newey noemt lage neuzen gevaarlijk

Peterselieman

Red Bull technisch directeur Adrian Newey is geen voorstander van de lage neuzen die voor dit seizoen verplicht zijn geworden. De reden is dat een ongeval zoals Mark Webber in Valencia had voorkomen moet worden, maar een lage neus brengt weer hele nieuwe risico's met zich mee.

Newey is niet bang dat een incident zoals Webber had weer kan gebeuren, maar vindt eerder dat de risico's nu zelfs groter zijn geworden. "Volgens mij is het nu namelijk een risico dat de achterste auto bij zo'n botsing als een onderzeeër onder de voorste auto duikt, met als gevaar dat hij zelfs nog onder de crashstructuur van de voorste auto komt. In mijn ogen is dat een veel gevaarlijker scenario."

Ook de regels rond het Energy Reduction System kunnen zijn goedkeuring niet helemaal verdragen. "Uit veiligheidsoverwegingen moeten de ERS-accu's nu verplicht onder de benzinetank geplaatst moeten worden, maar ik snap echt niet hoe een accu die onder een brandstoftank zit veiliger is dan een accu die zich achter de motor bevindt." De Brit wijst erop dat het geheel nu lastiger te blussen is als de auto in brand vliegt, waardoor waarschijnlijk de hele auto afgeschreven moet worden in plaats van slechts een klein gedeelte.

Het ongeval van Webber in Valencia 2010 (Bron: YouTube)