Minderheden Groot-Brittannië steeds beter op school

anoniem_22072019025900

Scholieren afkomstig uit minderheden in Groot-Brittannië doen het steeds beter op school. Vrijwel alle minderheden vertonen de afgelopen jaren een stijgende lijn, de prestaties van de blanke meerderheid blijven nagenoeg gelijk. Dat blijkt uit cijfers van het Britse ministerie van onderwijs waarover The Economist op zijn website bericht.

Voor het onderzoek werden examenresultaten van minderheden van de afgelopen jaren vergeleken met die van de blanke meerderheid. Daaruit blijkt dat scholieren van Indiase afkomst al jaren gemiddeld zo'n vijftien procent beter presteren.

Andere minderheden lagen de afgelopen jaren achter op de blanken, maar zijn aan een inhaalslag begonnen. Met name Bengalese leerlingen zijn hierin succesvol. Zij hebben de blanke leerlingen inmiddels ingehaald en behalen betere schoolresultaten.

Zwarte Britse scholieren van Afrikaanse of Caribische afkomst liggen nog achter op de blanken, maar ook zij vertonen een stijgende lijn. De Afrikaanse groep heeft de blanken bijna ingehaald. Ook minderheden van gemengde Caribische en Pakistaanse afkomst zijn steeds beter gaan presteren.

Volgens The Economist zijn deze opmerkelijke cijfers het gevolg van privélessen, die door veel leerlingen uit minderhedengroepen worden gevolgd. Ondanks hun sociaaleconomische situatie, die vaak slechter is dan bij blanke kinderen, schaven minderheden hun vaardigheden bij door bijvoorbeeld naar zaterdagschool te gaan. Bijna de helft, 45 procent, van Aziatische leerlingen krijgt privéles. Van de blanke kinderen is dat twintig procent.