Makers De Nieuwe Wildernis denken internationaal

Borizzz

De Nederlandse natuurdocumentaire De Nieuwe Wildernis was afgelopen weekeinde de best bezochte film in Nederland. Daardoor denken de makers voorzichtig aan een Europese of zelfs wereldwijde bioscoopgang. Dat zeggen coproducent Ton Okkerse en distributeur Dutch Film Works tegen Novum Nieuws.

De film over de Oostvaardersplassen trok sinds de première, donderdag, in Nederland ruim 63 duizend bezoekers en belandde daarmee op de eerste plaats in de weekend top vijf. De film versloeg zelfs grote Hollywoodfilms als 2 Guns met Denzel Washington en Mark Wahlberg, en Empire State met Dwayne Johnson en Liam Hemsworth.

"We verwachten zelfs dat we de 65 duizend bezoekers nog gaan halen", zegt een woordvoerder van Dutch Film Works. Enkele kleinere bioscopen moeten namelijk hun bezoekersaantallen nog doorgeven.

"We moeten nog even afwachten. Eén week is niet genoeg", gaat de woordvoerder verder. "Maar we hebben nu in vijf dagen tijd een omzet van ruim 390 duizend euro. Dat is bijna vier keer zo veel als Chimpansee, van Disney. Zulke cijfers liegen niet." De film, ingesproken door Carice van Houten, trok in februari ruim 112 duizend bezoekers.

De distributeur richt de eerste internationale pijlen nu op het internationale filmfestival van Berlijn in februari. "De Berlinale is een van de grootste filmmarkten ter wereld", legt de woordvoerder uit. "Daar komen niet alleen Amerikaanse kopers maar ook distributeurs uit Azië."

Het is nog even afwachten of de populariteit van de eerste Nederlandse natuurfilm in eigen land aanhoudt. De film werd breed in de media aangekondigd en leidde volgens Staatsbosbeheer zelfs tot een massale toename van het aantal bezoekers van de Oostvaardersplassen. "Voor hetzelfde geld zijn we over drie weken weer uit de bioscopen", zegt Okkerse voorzichtig. "Het risico bestaat dat we te snel opbranden. Maar de resultaten zijn fantastisch. Ik heb gisteren even met een glas champagne een dansje gedaan."

Dutch Film Works heeft in elk geval besloten de film nog breder uit te zetten en het aantal bioscopen uit te breiden van 115 naar 130. Dat is een verdubbeling van de 65 zalen waarin de film aanvankelijk zou worden uitgebracht.


Makers De Nieuwe Wildernis denken internationaal (Foto: Novum)