Spaanse machinisten bellen voortaan handsfree

Redactie

Spaanse treinmachinisten bellen binnenkort handsfree met de verkeersleiding. Dat is een van de twintig maatregelen die de regering in Madrid heeft voorgesteld om de veiligheid op het spoor beter te waarborgen.

Madrid wil ook de snelheidslimieten en bewakingssystemen tegen het licht houden en de bewegwijzering verbeteren, vertelde minister van openbare werken Ana Pastor vrijdag aan de parlementscommissie voor vervoer. Aspirant-machinisten worden voortaan gekeurd op hun psychische en lichamelijke gesteldheid.

Volgens de rechtbank die de treinramp van vorige maand onderzoekt wijzen de eerste bevindingen erop dat de hogesnelheidstrein veel te hard reed. De trein, die van de rails liep in een gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela, reed even eerder 195 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan.

Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had machinist Francisco Jose Garzon Amo met een collega gebeld. Hij heeft toegegeven dat hij te hard reed, maar kon niet uitleggen waarom hij niet op tijd heeft afgeremd. Garzon Amo wordt verdacht van dood door schuld, maar het onderzoek is nog in volle gang.

Het treinongeval van 24 juli bij het Noordwest-Spaanse bedevaartsoord kostte aan 79 mensen het leven. Het is daarmee het ergste treinongeluk in tientallen jaren.