PS4 reserveert 3,5GB werkgeheugen

Pheno

Bijna de helft van het werkgeheugen van PlayStation 4 is gereserveerd voor het besturingssysteem van de console volgens Digital Foundry. Documenten van Sony doen vermoeden dat 3,5 gigabyte RAM wordt gebruikt voor de functies van het besturingssyteem, waardoor er 4,5 gigabyte overblijft voor games.

Volgens bronnen blijkt echter dat het mogelijk is voor ontwikkelaars om een gigabyte extra te gebruiken, mits het besturingssysteem dat kan missen op dat moment. Het gebruiken van deze extra schijnt dan weer niet gemakkelijk te zijn en men speculeert dat, in eerste instantie, first-party ontwikkelaars het eerst gaan pogen te gebruiken.

Dit plaatst het geheugengebruik van de PlayStation 4 dichtbij dat van Xbox One, waarvan wordt gezegd dat het drie gigabytes gebruikt voor het besturingssyteem. Beide consoles hebben acht gigabyte in totaal, alleen er is een verschil in snelheid: PlayStation 4 gebruikt het veel snellere GDDR5 ten opzichte van het DDR3-geheugen van Xbox One. Ter vergelijking, de PlayStation 3 en Xbox 360 hebben elk 512 MB RAM, in ieder geval gaan consoles een flinke stap vooruit.

PlayStation 4