Meer koopjesjagers bij supermarkten

anoniem_22072019025900

Supermarkten hebben vorig jaar meer boodschappen via aanbiedingen aan de man gebracht. Van elke bij de supermarkt bestede euro werd 17,7 procent via een promotieactie verkocht, vijf procent meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk.

Vooral tweeverdieners en ouderen jagen relatief veel (meer dan achttien procent) op koopjes. Bij alleenstaanden, die vaak een krap budget hebben, was vorig jaar een forse toename zichtbaar, van zestien naar achttien procent. Bij gezinnen was de zogeheten 'promotiedruk' ongeveer gelijk aan een jaar eerder, tussen de zestien en zeventien procent.

Per artikelgroep verschilt de promotiedruk enorm. Zo wordt bijna 45 procent van de omzet uit wasmiddelen via een aanbieding verkocht. Bij melk en karnemelk is dat nog geen twee procent. In vergelijking met een jaar eerder steeg de promotiedruk vooral bij vers boterhambeleg, zoals kaas en ham, en bij dranken. Bier werd juist minder verkocht via aanbiedingen, net als luiers, melk en aardappelen.