Kojima pleit voor gamepilots

Oscar.

Een pilotversie van een spel kan dienen als test voor gameontwikkelaars. De Japanse ontwikkelaar Hideo Kojima, vooral bekend van de Metal Gear Solid-reeks, denkt met deze pilots de interesse van gamers te peilen. Dat zei hij in een interview met het Britse gametijdschrift Edge. Pilots worden ook bij televisieseries gebruikt om interesse van het publiek te meten.

"Het kan via downloadkanalen gedistribueerd worden", suggereerde de gameontwikkelaar. "Wanneer het succesvol is, kan er doorgewerkt worden." Op die manier denkt Kojima te voorkomen dat gameontwikkelaars vier jaar voor niets aan een spel werken.

Daarnaast ziet Kojima nog een voordeel in de testversie. Gameontwikkelaars kunnen op een vroegtijdig moment met gebruikers communiceren en het spel naar de wens van de toekomstige gebruiker aanpassen. Tegenwoordig is het gebruikelijker dat een game in de laatste maanden met een beperkte hoeveelheid gamers wordt getest.

Hideo Kojima werkt op dit moment aan het actiespel Metal Gear Solid: Ground Zeroes.


Kojima pleit voor gamepilots