[F1] Uitslag Grand Prix van Brazilië
Sebastian Vettel mag zich voor de derde keer op rij wereldkampioen in de Formule 1 kronen. De Red Bull-coureur stelde in een enerverende race in Brazilië met een zesde plaats de titel veilig. De zege ging naar Jenson Button die Vettels enige voor de titel overgebleven concurrent Fernando Alonso voorbleef. Ook Felipe Massa mocht naar het podium.
Lewis Hamilton startte de race op Interlagos van poleposition, kampioenschapsleider Sebastian Vettel van P4 en Fernando Alonso van P7. Tijdens de start druppelde het iets, iets waar met name Vettel last had. Hamilton kwam goed weg, voor teamgenoot Jenson Button. Felipe Massa klom naar de derde plaats, voor Mark Webber en Fernando Alonso. Vettel zakte terug tot het middenveld en was betrokken bij een incident in bocht vier, waarbij Bruno Senna en Sergio Perez uitvielen en Vettel in de rondte werd getikt door Senna. De bolide van de Duitser raakte beschadigd, maar hij kon verder.
Aan het eind van de eerste ronde hield Massa Webber net genoeg op en er zo voor te zorgen dat Alonso door kon klimmen naar plaats drie. Nico Hülkenberg schoof even later door naar P4, voor Webber en Massa. Vettel knokte zich ondertussen na vijf ronden terug naar de vijftiende plaats. Alonso kende een momentje, waardoor hij buiten de baan kwam en de derde stek aan Hülkenberg verloor. Webber dook op in de spiegels van de Spanjaard die hulp kreeg van teamgenoot Massa.
Er was door de regen in de beginfase volop actie, want Button passeerde in de zesde ronde Hamilton voor de leiding, waarna Hamilton hierna terugsloeg. Enkele ronden later was de situatie weer omgekeerd. Kamui Kobayashi tikte in bocht één Webber in de rondte, waarna de Australiër ver terugviel. Vettel reed na negen ronden op plaats zes. Dit kwam mede doordat Romain Grosjean met zijn Lotus van de baan gleed en in de bandenstapels belandde.
De regen nam toe, waardoor de coureurs na tien ronden binnenkwamen voor intermediates. Button, Hülkenberg en Massa besloten niet binnen te komen, net als een aantal langzamere rijders, waardoor het veld door elkaar werd geschud. Hamilton nam op zijn intermediates de derde plaats van Massa over die worstelde met zijn rubber. Alonso klom snel naar P4, voor Vettel en Kobayashi.
De regen stopte na zeventien ronden, waardoor de slicks weer de snelste band was. Button leidde nog, maar had Hülkenberg in zijn nek hijgen. De Duitser greep in de negentiende ronde de leiding. Op dat moment stopten Hamilton en Alonso voor de tweede maal voor nieuwe droogweerbanden, terwijl Vettel dit een ronde later deed. Dit bracht de twee titelrivalen dicht bij elkaar op de baan op de plaatsen vier en vijf.
Mercedes-coureur Nico Rosberg liep een lekke achterband op door rommel op de baan en zakte ver weg. De safety car kwam hiervoor na 23 ronden naar buiten. Dit was nadelig voor Hülkenberg en Button die leidden met veertig seconden voorsprong op Hamilton. Hülkenberg leidde, voor Button, Hamilton, Alonso, Vettel, Kobayashi, Webber, Di Resta, Ricciardo en Räikkönen.
De safety car kwam na 29 ronden binnen, waarna het veld weer vrijgelaten werd. Hülkenberg bracht het veld op gang en trok meteen een gaatje met Button en Hamilton. Kobayashi pakte de vijfde plaats van Vettel af, terwijl Webber wijd ging en een flink aantal plaatsen verloor. Hamilton schoof al snel door naar de tweede plaats. Alonso drong aan bij Button, maar verloor een plaats aan Kobayashi. De Spanjaard sloeg meteen hierna weer terug.
Iets verder naar achteren prikte Massa zijn Ferrari voorbij de Force India van Di Resta, waarna laatstgenoemde meer posities verloor. De Braziliaan was nog niet klaar, want hij wist met behulp van DRS Vettel te passeren voor plaats zes. In de 37e ronde moest Kobayashi er aan geloven. Halverwege de race begon het opnieuw licht te regenen, maar tot problemen leidde dit niet.
In de 47e ronde greep Hamilton de leiding nadat Hülkenberg een foutje maakte en in de rondte spinde. De Duitser kon nog wel de tweede plaats behouden. Verder naar achteren spinde de op de dertiende plaats liggen de Petrov, waardoor Marussia-coureur Pic deze positie over kon nemen. Door deze stand pakte McLaren de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, voor Ferrari en Marussia bleef Caterham voor.
Räikkönen maakte een foutje en probeerde via het oude circuit terug te keren op de baan. Dit bleek een foute keuze, want de Fin verloor veel tijd en kwam in het achterveld de baan weer op. Hij kwam terecht in een groep achterblijvers die net op dat moment ingehaald werd door de leiders. Hülkenberg greep zijn kans en probeerde Hamilton te passeren voor de leiding. De Force India van de Duitser gleed weg, raakte de McLaren van Hamilton die met een gebroken voorwiel uitviel.
Het begon na 55 ronden weer te regenen, waardoor de coureurs snel binnen moesten komen voor banden, terwijl Hülkenberg een drive-through opgelegd kreeg. Button leidde, voor Massa, Alonso, Webber, Hülkenberg, Schumacher, Vettel, Kobayashi, Vergne en Di Resta. Massa gaf snel de tweede stek aan Alonso, iets wat de Spanjaard nog niet aan de titel zou helpen. Schumacher stond zes ronden voor het einde zijn zesde plaats af aan Vettel die hierdoor zijn titel een stukje zekerder wist.
Petrov passeerde ondertussen Pic voor plaats twaalf, waardoor Caterham de tiende plaats in het constructeurskampioenschap van Marussia over kon nemen. Twee ronden voor het einde crashte Di Resta bij het opkomen van het rechte stuk, waardoor er nog een safety car naar buiten kwam.
Button won na 71 enerverende ronden de race, voor Alonso en Massa. Webber werd vierde, voor Hülkenberg en Vettel die met zijn zesde plaats zijn derde titel veiligstelde. Schumacher werd in zijn laatste race zevende, voor Vergne, Kobayashi en Räikkönen. Petrov zorgde met de elfde plaats ervoor dat Caterham Marussia nog passeerde in het constructeurskampioenschap.
Uitslag
Pos | Coureur | Team | Tijd |
1 | Jenson Button | McLaren | 1:45:22.656 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | +2.754 |
3 | Felipe Massa | Ferrari | +3.615 |
4 | Mark Webber | Red Bull | +4.936 |
5 | Nico Hulkenberg | Force India | +5.708 |
6 | Sebastian Vettel | Red Bull | +9.453 |
7 | Michael Schumacher | Mercedes | +11.907 |
8 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | +28.653 |
9 | Kamui Kobayashi | Sauber | +31.250 |
10 | Kimi Räikkönen | Lotus | +1 Ronde |
11 | Vitaly Petrov | Caterham | +1 Ronde |
12 | Charles Pic | Marussia | +1 Ronde |
13 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | +1 Ronde |
14 | Heikki Kovalainen | Caterham | +1 Ronde |
15 | Nico Rosberg | Mercedes | +1 Ronde |
16 | Timo Glock | Marussia | +1 Ronde |
17 | Pedro de la Rosa | HRT | +2 Ronden |
18 | Narain Karthikeyan | HRT | +2 Ronden |
DNF | Paul di Resta | Force India | +3 Ronden |
DNF | Lewis Hamilton | McLaren | +17 Ronden |
DNF | Romain Grosjean | Lotus | +66 Ronden |
DNF | Pastor Maldonado | Williams | +70 Ronden |
DNF | Bruno Senna | Williams | +71 Ronden |
DNF | Sergio Perez | Sauber | +71 Ronden |
Eindstand in het coureurskampioenschap
Pos | Coureur | Team | Punten |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 281 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 278 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 207 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 190 |
5 | Jenson Button | McLaren | 188 |
6 | Mark Webber | Red Bull | 179 |
7 | Felipe Massa | Ferrari | 122 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 96 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
10 | Sergio Perez | Sauber | 66 |
11 | Nico Hulkenberg | Force India | 63 |
12 | Kamui Kobayashi | Sauber | 60 |
13 | Michael Schumacher | Mercedes | 49 |
14 | Paul di Resta | Force India | 46 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 45 |
16 | Bruno Senna | Williams | 31 |
17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 16 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 10 |
19 | Vitaly Petrov | Caterham | 0 |
20 | Timo Glock | Marussia | 0 |
21 | Charles Pic | Marussia | 0 |
22 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
23 | Jerome D'Ambrosio | Lotus | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | HRT | 0 |
25 | Pedro de la Rosa | HRT | 0 |
Eindstand in het constructeurskampioenschap
Pos | Team | Punten |
1 | Red Bull | 460 |
2 | Ferrari | 400 |
3 | McLaren | 378 |
4 | Lotus | 303 |
5 | Mercedes | 142 |
6 | Sauber | 126 |
7 | Force India | 109 |
8 | Williams | 76 |
9 | Toro Rosso | 26 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Marussia | 0 |
12 | HRT | 0 |