'Meer sponsoren gaan wielersport verlaten'

Peterselieman

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake verwacht dat in navolging van Rabobank meer sponsoren uit de wielersport stappen. "Dit gaat een domino-effect teweegbrengen. Meer bedrijven gaan zich achter de oren krabben en zich buigen over voortzetting van hun sponsorschap." Dat laat de 68-jarige marketingman vrijdag weten aan Novum Nieuws.

Rabobank maakte eerder op de dag bekend te stoppen met de sponsoring van de professionele wielerploegen. Dit naar aanleiding van het Usada-rapport dat vorige week uitkwam over de dopingpraktijken van Lance Armstrong.

Van den Wall Bake ziet bedrijven met dezelfde eigenschappen en uitstraling als Rabobank als eerste uitstappen nu het eerste schaap over de dam is. "Dan denk ik aan bedrijven die betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben staan. Bijvoorbeeld banken en financiële instellingen. Maar het ligt er ook aan wat de bedoeling is van een sponsorschap van een bepaald bedrijf in de wielrennerij."

De sportmarketeer verwacht niet dat nieuwe sponsoren nu snel instappen. "Als ik een eigen bedrijf zou hebben dan zou ik eerst afwachten wat de gevolgen hiervan zijn en alles eerst laten bedaren", zegt Van den Wall Bake. "De beerput is nu open en ik verwacht dat er nog veel meer dopingzaken aan het licht komen. Dat is niet goed, maar het is onvermijdelijk."

Volgens Van den Wall Bake moet nu schoon schip worden gemaakt. "Als het nu niet gebeurt kan dat heel slecht uitpakken voor de toekomst van de wielersport." Hij vindt dat de internationale wielerunie UCI nu in actie moet komen. "Zij moeten met een plan komen. De UCI heeft dit veel te lang op zijn beloop gelaten en nagelaten de wielersport te beschermen de afgelopen jaren."

Toch denkt de Utrechtenaar dat er in april, als de wielerklassiekers weer worden verreden, weer net zo veel supporters staan als dit jaar. "Daar ben ik van overtuigd. Dit is niet het einde van de wielersport."