Geen dubbel DRS meer in 2013

Peterselieman

De Formule 1-teams zullen het dubbele Drag Reduction Systems voor het seizoen 2013 in de ban doen. Ze hebben hierover een akkoord bereikt, waardoor het door de World Motor Sport Council van autosportfederatie FIA overgenomen kan worden, zo meldt Autosport.

Mercedes was de eerste die met het systeem op de proppen kwam. Zodra het DRS geactiveerd is klapt de vleugel open, waarna er bij Mercedes twee sleuven in de zijnkant van de achtervleugel vrijkomen. De lucht die hier in komt wordt door de auto geleid om zo elders voor een stabielere auto op het rechte stuk te zorgen, zodat de maximumsnelheid verhoogd wordt.

Lotus diende een protest in tegen het systeem, maar kreeg nul op het rekest, omdat het volgens de regels gewoon toegestaan is. Daarop besloot het team uit Enstone met een eigen variant te komen. Deze is in Duitsland beproefd. Lang kan het team er niet van genieten, want uit kostenoverwegingen wordt het systeem vanaf 2013 verboden. Dit is door de technische werkgroep besloten. Mercedes stemde tegen een verbod.