Darksiders was ooit een co-op game

Haydn Dalton, lead designer van Darksiders II, heeft in een interview met IncGamers gezegd dat ontwikkelaar Virgil in eerste instantie een co-op game wou maken. De vier ruiters van de Apocalyps zouden dan dus samenspelen. Uiteindelijk kreeg Darksiders geen multiplayer-component.

“Originally, Vigil wanted to do a four player co-op game. Realistically, though, we didn’t have much console experience and it was a whole new genre for us. So instead we went down the less risky route and focused on a single one of them,” aldus Dalton.

Het idee werd tijdens de ontwikkeling van Darksiders II weer naar boven gehaald, maar het team vond het nog steeds te riskant. Verder wou Virgil ook geen fans van het eerste teleurstellen door het tweede deel anders te maken.

Het team vindt het idee echter nog steeds interessant. "I don’t think there’s anyone here that likes Darksiders and doesn’t like the idea of causing destruction with three buddies. The puzzles would have to change quite a lot, because we design them with a single person’s perspective in mind. Co-op puzzles would be a whole new challenge for us, and how the game would work if someone decided that they wanted to play by themselves.”

Darksiders II komt op 21 augustus uit voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc. Het zal ook een Wii U launchgame zijn wanneer Nintendo's nieuwe console uitkomt.