Lotus test dubbele DRS in Duitsland

Peterselieman

Het Lotus F1 Team heeft in de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Duitsland een dubbel Drag Reduction System getest. Het is een eigen variant op dat van Mercedes dat al eerder met name in de kwalificatie gebruik maakte van het systeem waarbij de achtervleugel opengeklapt kan worden.

Volgens Autosport zitten de luchtinlaten van het DRS van Lotus op de motorkap, naast de luchtinlaat voor de motor. Wanneer de DRS niet gebruikt wordt komt de lucht aan de achterzijde van de motorkap weer uit. Maar zodra het DRS open staat wordt er door gaten aan de zijkanten van de achtervleugel een onderdruk gecreëerd die de lucht die door de auto stroomt om gaat leiden naar de achtervleugel. Deze lucht wordt over de vleugel geblazen, waardoor de lucht die normaal tegen de vleugel botst er overheen geleid wordt. Dit vermindert de luchtweerstand.

Teammanager Alan Permane beseft dat er meer testwerk nodig is. "De eerste signalen van ons nieuwe prototype zijn bemoedigend. We zullen er hier nog niet mee racen, maar gaan er volgende week waarschijnlijk mee verder tijdens de vrije trainingen in Hongarije."