Lidl komt met eigen biermerk

Redactie

Supermarktketen Lidl heeft maandag een eigen biermerk gelanceerd. Het 'premium pilsener' heet Argus en is exclusief verkrijgbaar bij de prijsvechter. Lidl volgt met de introductie van een eigen biermerk supermarktketens C1000 en Jumbo.

C1000 lanceerde in maart in samenwerking met Grolsch het biermerk De Klok. Jumbo volgde begin deze maand met het merk Dors.

De supermarkten proberen met hun eigen biermerk nieuwe inkomsten aan te boren, verklaart supermarktanalist Paul Moers. Door het 'upgraden' van het huismerk tot een premium pilsener kunnen supermarkten een hogere prijs vragen. Die hogere winstmarge is welkom aangezien de omzet van supermarkten momenteel amper meer groeit.

Moers denkt dat het avontuur met het eigen bier kan slagen. "Mensen zetten niet zo snel een huismerkbiertje op tafel als de buren langskomen", denkt de analist. "Een merk waarbij niet direct te herkennen is dat het van de supermarkt is, is veel stoerder en sexyer."

Tegelijkertijd is het huismerkenaandeel op de biermarkt heel klein ten opzichte van andere productsoorten, zoals koekjes en margarine. Volgens brancheorganisatie Brouwers Nederland is 95 procent van het verkochte bier van de grote brouwers afkomstig. "Daar ligt een kans voor supermarkten", aldus Moers.