NS-topman wil weer samen met ProRail

Monique Verlind (DJMO)

NS-topman Bert Meerstadt wil dat de NS weer samengaat met ProRail om de problemen op het spoor beter aan te kunnen pakken. Hij wil kijken of de splitsing, die in 1995 werd doorgevoerd, ongedaan kan worden gemaakt. Dat schrijft Meerstadt in een brief aan alle politieke partijen, meldt de Volkskrant vrijdag.

De strikte scheiding die er nu is belemmert volgens Meerstadt de aanpak van de vele problemen, zoals de chaos tijdens winterweer of bij het verhelpen van technische storingen. "De rigoureuze knip tussen NS en ProRail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld", vindt Meerstadt.

Binnen de spoorsector en de politiek wordt al langer gepleit voor een samengaan van ProRail en NS, maar nooit eerder sprak een topman zich openlijk uit tegen de splitsing. Ook FNV Spoor wil al jaren dat de twee spoorbedrijven weer bij elkaar worden gebracht. Een woordvoerder hoopt dat de Tweede Kamer het verzoek van de NS honoreert.

ProRail zegt open te staan voor 'alles suggesties die leiden tot een beter product voor de reiziger', meldt het bedrijf in een reactie in de krant.

Reizigersclub Voor Beter OV neemt met kracht afstand van de wens van NS-directeur Bert Meerstadt om ProRail weer deel te laten uitmaken van de NS: 'Discussies over de organisatorische plaats van ProRail (of dat nu bij Rijkswaterstaat of bij de NS is) zijn niet meer dan windowdressing en leveren geen bijdrage aan de oplossing van de problemen op het spoor. Daarnaast is de NS al helemaal niet de hoeder van ProRail, gezien de problemen waarmee de NS te kampen had en heeft.'

Ook wijst Voor Beter OV op de dramatisch slechte spoorjaren 2000 en 2001. Ongekend slechte prestaties leidden toen zelfs tot het gedwongen vertrek van de NS-top. In die tijd was de rechtsvoorganger van ProRail (Railinfrabeheer RIB) nog een bedrijfsonderdeel van de NS.


NS-topman wil weer samen met Prorail (Foto: Novum)