Advertentie-inkomsten TMG blijven dalen

Monique Verlind (DJMO)

De Telegraaf Media Groep heeft in de eerste drie maanden van dit jaar zijn advertentie-inkomsten met 8,1 procent zien dalen. De ebitda, een maatstaf voor de brutowinst, daalde daardoor met veertig procent naar 7,5 miljoen euro. Door de acquisitie van de Franse Megastar Groupe stegen de opbrengsten nog wel met een half procent naar 137,7 miljoen euro. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde eerstekwartaalcijfers van TMG.

Bij huis-aan-huis-bladen was de daling van de advertentie-inkomsten met 16,5 procent het grootst. Bij regionale dagbladen liepen de inkomsten met 13,7 procent terug, en bij landelijke kranten met 6,7 procent. In totaal verdiende het concern 4,6 miljoen euro minder aan advertenties dan in dezelfde periode een jaar eerder. Die inkomsten bedragen nu 52,4 miljoen euro.

De reclame-inkomsten uit radio stegen juist met 4,6 procent. Ook de oplage-inkomsten namen door de overname in Frankrijk met 7,4 procent toe naar 70,6 miljoen euro.

TMG geeft toe dat de positie van Hyves in Nederland onder druk staat. Door de concurrentie van 'Amerikaanse partijen' zijn de bezoekersaantallen van de site gedaald. Ondanks de druk op de opbrengsten heeft Hyves in het eerste kwartaal nog wel groei gerealiseerd in de online activiteiten.