Scholieren lezen en rekenen beter met extra geld

Redactie

Leerlingen van basisscholen die extra geld krijgen van de overheid, doen het beter in lezen en rekenen. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van de Onderwijsinspectie op verzoek van de PO-Raad. In voorgaande jaren waren de effecten van de zesduizend euro subsidie die scholen ontvangen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ook al zichtbaar.

Het schooljaar 2010/2011 laat zien dat scholen die extra geld krijgen beter scoren op rekenen en begrijpend lezen. Meer kinderen uit groep 5, 6 en 7 hadden afgelopen jaar een rekenniveau boven de inspectienorm. Dezelfde stijging was zichtbaar voor begrijpend lezen. Ook krijgen sinds het startjaar 2008/2009 minder scholen het stempel taalzwakke en rekenzwakke school.

Scholen mogen zelf kiezen wat ze met de subsidie doen. Opties zijn het aanschaffen van een nieuwe lesmethode, het bijscholen van leraren of het inhuren van een externe onderwijsdeskundige. Het inzetten van extra personeel is niet de bedoeling, laat een woordvoerder weten.

Uit het onderzoek valt niet zonder meer te concluderen dat de resultaten aan de 'verbetertrajecten' zijn toe te schrijven. Toch ziet de PO-Raad duidelijk de toegevoegde waarde van de extra hulp." Deelnemende scholen denken doelbewust na over leerresultaten en mogelijke verbeteringen in het onderwijs", zegt voorzitter van de raad Kete Kervezee. Ook onderwijsminister Marja van Bijsterveldt (CDA) is positief over de resultaten.

Ruim achttienhonderd basisscholen doen vrijwillig mee aan het project. Om de prestaties te volgen voert de Onderwijsinspectie jaarlijks een onderzoek uit.