KWF Kankerbestrijding sterkste goede doel

Redactie

KWF Kankerbestrijding heeft het beste imago van alle goede doelen. Ook is de stichting het bekendste goede doel in Nederland, blijkt maandag uit onderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy.

CliniClowns en het Rode Kruis staan op plaats twee en drie. Het Wereld Natuur Fonds is favoriet onder jongeren. "Met kanker hebben jongeren wat minder te maken dan volwassenen, daarom staat het KWF daar niet op de eerste plaats", licht onderzoeker Hendrik Beerda toe.

KWF kwam twee jaar geleden, toen voor het laatst onderzoek naar het imago van goede doelen werd gedaan, ook al als eerste uit de bus. "De stichting staat op nummer één omdat men bang is voor kanker, het komt veel voor en iedereen kan het krijgen." De grootste stijgers zijn Red een kind, het Nationaal MS Fonds en dierenorganisatie IFAW. Het imago van het merendeel van de goede doelen is sinds 2010 sterker geworden.

Keurmerken voor goede doelen zoals het CBF-keurmerk zijn onder een meerderheid van de Nederlanders vrijwel onbekend. Keurmerken voor consumentenproducten genieten meer bekendheid, Max Havelaar heeft daarvan het beste imago.