Starkhawk komt met een twist

In een interview met PS Blog heeft Dylan Jobe, president van ontwikkelstudio Lightbox Interactive, laten weten dat het team achter de singleplayer van Starhawk een twist aan de game wilden geven. Zodoende zou de game losstaan van de typische shooter anno 2012

Voor het team was het belangrijk dat de speler binnen de game in aanraking kwam met een variatie aan uitdagingen en dat deze uitdagingen afweken van een lineaire beleving:

"The shooter genre is packed with mega-juggernaut great games, but shooters are also due for a twist. In most single-player shooters, you play a linear experience: event, event, event, set piece, event, event, event, set piece," aldus Jobe.

"With Starhawk, we wanted to give the player a combat challenge: Here’s what’s going to attack you, here’s when it’s going to attack you, and here are the tools you can use. Now play it however you want."

Jobe zei dat deze aanpak makkelijker was gezegd dan gedaan. Dit had te maken met de complexiteit van het ontwerp van een dergelijke gameplay. Volgens Jobe is het extra werk het uiteindelijk meer dan waard geweest omdat elke speler nu zijn eigen spel speelt.

"Different players will stumble across many different strategies for success using as many scenarios as possible instead of a fixed few," aldus Jobe.

Ondanks dat Jobe en de rest van het team achter Starhawk niet veel los laten over de content van de singleplayer zijn ze er van overtuigd dat de spelers "pleasantly surprised" zullen zijn door de aantallen aan vijanden en encounters binnen de singleplayer:

"The campaign isn’t based on the multiplayer maps, either. This is a narrative-driven single-player experience, with unique maps and encounters all the way through the game. They range from small battles in the desert to huge space battles around capital ships to defending this huge space train to the epic confrontation with Logan — it’s quite diverse."

"There are a lot of toys in this toolbox and you’re going to get your 60 bucks worth."

Starhawk is exclusief voor PlayStation 3 en is speelbaar vanaf 11 mei 2012.