Newey licht ontwerp RB8 toe

Peterselieman

Adrian Newey, de technisch directeur van Red Bull Racing, heeft uitgelegd hoe het ontwerp van de RB8 tot stand is gekomen. De basis voor de bolide waarmee Mark Webber de afgelopen twee dagen reed is nog steeds de RB5 uit 2009.

"De grootste uitdaging was de aanpassing van de positie van de uitlaat. Samen met de beperking van engine mapping, betekent dat in feite het einde van de geblazen diffuser, die we in 2010 hebben geïntroduceerd en vorig jaar verder hebben ontwikkeld," zei Newey die weet dat de RB7 van vorig seizoen rond dit onderdeel gebouwd was en het team hier veel voordeel uit haalde.

"Anderen hebben de geblazen diffuser wellicht overgenomen, maar hadden hun auto daar niet omheen gebouwd. Daarom moeten wij misschien meer inleveren dan anderen. Natuurlijk hebben we geprobeerd het verlies te beperken, maar deze technologie zijn we kwijt."

De auto is net zoals die van bijna alle andere teams voorzien van een knik in de neus. "Het is het gevolg van de regelwijziging die de maximale hoogte van de neus heeft teruggebracht, terwijl de hoogte van het chassis niet is aangepast. We hebben gekozen voor een hoge neus, net als de meeste andere teams. Dat heeft geresulteerd in deze merkwaardige knik. Teams die uit zijn gegaan van een lage neus hebben een vloeiendere lijn kunnen realiseren."

Het wegvallen van de geblazen diffuser zorgt er in ieder geval voor dat de nieuwe Red Bull minder naar voren helt dan zijn voorganger. Dit heeft tot gevolg dat de voorvleugel minder dicht bij het asfalt lijkt te komen. De uitlaten zullen volgens Newey het verschil niet gaan maken. "Ik denk niet dat er veel gedaan kan worden met de uitlaten. In zo’n geval krijg je veel variatie, omdat er weinig voordeel uit te halen valt," zei de Brit die nog wel op de proppen kwam met een sleufje in de knik in de voorkant van de auto.