Waarom Tomb Raider niet op Wii U komt

Pheno

Ontwikkelstudio Crystal Dynamics heeft uitgelegd waarom Tomb Raider wel op Windows, PlayStation 3 en Xbox 360 uit gaat komen, maar niet op de Wii U.

Global brand director Karl Stewart geeft aan dat de studio al ruim voor de aankondiging van de nieuwe console van Nintendo begonnnen is met ontwikkelen van de game. Ze vinden het niet goed om het spel simpelweg te porten naar de Wii U zonder gebruik te maken van alle nieuwe functionaliteit van het apparaat.

"Toen we begonnen waren met het ontwikkelen van de game, maakte we een bewuste beslissing om het spel te bouwen voor een platform en ook zeker te weten dat het voor dat specifieke platform zou werken", vertelt Stewart. "Gegeven het feit dat we al een aardige tijd bezig waren met de game voordat de Wii U was aangekondigd denk ik dat het niet eerlijk zou zijn om het te proberen te porten. Als we een game voor de Wii U zouden ontwikkelen, zouden we het heel anders maken en we zouden gebruikmaken van de unieke functies."

Tomb Raider komt wel uit voor Mac. Eidos is in overleg met een bedrijf om het te porten naar dat systeem. Stewart kan nog niet garanderen dat die versie van het spel tegelijkertijd met de release van Windows, PlayStation 3 en Xbox 360 gaat vallen. De releasedatum staat nog vaag op 2012.

Tomb Raider