Symonds: "Aanpassingen bij Marussia kosten tijd"

Peterselieman

Marussia-adviseur Pat Symonds vindt dat er bij de Russische renstal veel potentie is, maar om dit volledig te benutten zal nog jaren gaan duren. In de afgelopen twee jaar ging het niet goed, waarna er op technisch vlak ingegrepen is.

Marussia Virgin Racing, zoals het team vorig jaar heette, had vorig jaar veel problemen met de aerodynamica van de door Nick Wirth ontworpen bolide. Wirth werd met zijn team aan de kant geschoven, waarna Marussia meer in eigen beheer deed en uiteindelijk eind vorig jaar een contract met McLaren afsloot. Om alles te stroomlijnen werd Symonds als adviseur aangetrokken. De Brit mag vanwege crashgate, dat in 2009 plaatsvond, tot medio 2013 geen officiële functie bij een team uitoefenen.

Om de verbetering door te voeren trekt Marussia veel nieuw personeel aan. "We zijn het team ontzettend aan het uitbreiden. Op het moment hebben we 170 mensen in dienst, maar dat zal gedurende 2012 toenemen tot boven de 200. Het enige probleem is dat veel mensen binnen de Formule 1 vaak een opzegtermijn hebben van een half jaar, dus de invloed van dit soort wijzigingen merken we pas echt als we met de ontwikkeling van de auto voor 2013 beginnen," zei Symonds tegen Autosport.

Hij benadrukt dat er wel degelijk aan de 2012-bolide gewerkt is. "Onze hele ontwerpfilosofie is op de schop gegaan en we kijken nu heel anders naar de aerodynamische zijde van het ontwikkelingsproces. Onze vorige auto was op mechanisch vlak namelijk best goed. Hij was makkelijk bestuurbaar, simpel om af te stellen en deed het prima in de langzame bochten, maar qua aerodynamica kwam hij schromelijk tekort," zei de Brit die benadrukt dat aerodynamica zeer belangrijk is geworden.

De auto voor komend seizoen is vooralsnog simpel van ontwerp en zal voor de tweede test in Barcelona gereed zijn. "Dit is voor ons niet de juiste tijd om iets radicaals te probereren. Als je op zo'n grote achterstand staat als wij, dan moet je je werk gewoon zo goed mogelijk doen en proberen je op elk mogelijk vlak zoveel mogelijk te verbeteren. Natuurlijk neem je altijd wel iets van de vorige auto mee in het ontwerp van de nieuwe bolide, maar bij ons is dat veel minder het geval dan je normaal gesproken zou doen."