'Supermarkten steeds duurzamer'

Redactie

Supermarkten zijn in 2011 duurzamer gaan ondernemen. Dat meldt de vergelijkingssite Rank a Brand op basis van eigen onderzoek. Geen enkele supermarktketen scoort een voldoende, maar de scores zijn in vergelijking met vorig jaar wel met gemiddeld veertig procent omhoog gegaan.

Rank a Brand onderzocht de online duurzaamheidsverslagen van twintig supermarktketens. Het onderzoeksbureau bekeek onder meer of de supermarkten een beleid hebben om CO2-uitstoot te verminderen, hoe ze het milieubeleid hanteren en of ze fair trade koffie, bananen en chocola verkopen.

Albert Heijn scoorde positief op negen van de twintig punten en kwam hiermee als beste uit het onderzoek. Nettorama scoort op geen enkel punt en komt hiermee op de laatste plaats. Ook Aldi scoorde slecht. Deze keten geeft bijna geen informatie over het duurzaamheidbeleid.

"De ketens zijn duidelijker geworden over de duurzame producten. Met die informatie kunnen wij de supermarkten scherper vergelijken," aldus de woordvoerder. "Supermarkten moeten nog wel veel verbeteren in hun verslaggeving. De consument moet nog even wachten voordat de eerste keten aantoont volledig groen en eerlijk te werken."