'Red Orchestra heeft reputatie Tripwire geschaad'

De vele fouten in het schietspel Red Orchestra 2 hebben de reputatie van het Amerikaanse gamebedrijf Tripwire Interactive geschaad. De game zat zo vol met fouten dat het bedrijf nu veel moet goedmaken met zijn fans. Dat vertelde studiobaas Alan Wilson tegenover Novum Nieuws.

Pas toen de game op de markt was, ontdekte de gamestudio grove fouten in de statistieken van de game. Hier konden gamers misbruik van maken en op die manier veel sterker worden dan andere spelers. De testfase die Red Orchestra 2 heeft gehad, viel in het niets met de honderdduizend spelers die de game nu spelen.

De gamestudio uit Atlanta gaat zo snel mogelijk de opgelopen schade herstellen. Zo is vorige week een herstart doorgevoerd van de database. Gamers die de game sinds eind september spelen, zijn al hun verdiende punten kwijt. Wilson wil het nog goedmaken met deze spelers. Daarnaast wil de gamestudio nog voor de kerst met nieuwe missies komen.

De reden dat de gamestudio heeft besloten de release van het spel toch door te zetten, is gebaseerd op financiën. Twee maanden langer werken aan het spel zou betekenen dat de game gelijktijdig met Call of Duty en Battlefield zou uitkomen. "Tegen de reputatie en marketing van die spellen kunnen wij niet opboksen", zei Wilson. Doorschuiven naar volgend jaar was financieel niet haalbaar, daar heeft de gamestudio het geld niet voor.

Tripwire Interactive bracht twee jaar geleden het schietspel Killing Floor uit. Met bijna een miljoen verkochte exemplaren is het de meest succesvolle game van het bedrijf. Wilson zou blij zijn als hij de verkoopcijfers van Call of Duty had, maar mocht Red Orchestra 2 de miljoengrens doorbreken dan gaat de champagne open.


'Red Orchestra heeft reputatie Tripwire geschaad'