Treinreizigers sneller geïnformeerd bij storingen

Redactie

Treinreizigers worden bij grote problemen op het spoor sneller geïnformeerd. Voortaan moeten gestrande passagiers binnen tien minuten te horen krijgen waar ze aan toe zijn. Dat staat in het geactualiseerde Reizigershandvest dat de NS dinsdag heeft gepubliceerd.

De Nederlandse Spoorwegen zijn sinds deze zomer verantwoordelijk voor de reizigersinformatie en niet langer samen met spoorbeheerder Prorail. Dat is gebeurd op verzoek van de Tweede Kamer, die vond dat er na de problemen door het winterweer iets moet veranderen. Een veelgehoorde klacht was toen dat de informatie aan de reizigers te wensen overliet.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) dinsdag dat de NS en Prorail maatregelen hebben genomen om grote verstoringen in de herfst en winter zoveel mogelijk te voorkomen. Zo zijn de treinen aangepast en worden steeds meer wissels verwarmd. Ook staan extra treinen standby.

Garanties dat het niet opnieuw misgaat, geeft Schultz niet. "De natuur is grillig en het spoor is een kwetsbaar systeem, zeker een compact en drukbereden systeem zoals wij in Nederland hebben." Slechte dagen kunnen zich bij extreem weer of bij een 'combinatie van calamiteiten' voordoen, aldus de bewindsvrouw.