Allison: "Weet waar problemen Renault liggen"

Peterselieman

De bolides van Lotus Renault GP waren afgelopen weekend op het stratencircuit in Singapore niet vooruit te branden. Technisch directeur James Allison weet nu waar het aan ligt. Door het naar voren gerichte uitlaatsysteem komt de R31 op stratencircuits niet goed uit de verf.

In Singapore werd Bruno Senna uiteindelijk als vijftiende afgevlagd en Vitaly Petrov eindigde nog eens twee plaatsen lager. "We wisten voor de race al dat onze snelheid niet goed en de bandenslijtage erg hoog zou zijn. Daar waren we op vrijdag en zaterdag al achter. Tegen beter weten in hoop je dat het in de race ineens een stuk beter gaat, maar dat bleek niet het geval. Het is moeilijk vast te stellen waarom we het precies zo moeilijk hebben op de langzamere circuits. De meest voor de hand liggende oorzaak is dat we niet goed downforce hebben in de langzamere bochten," zei Allison.

"We weten dat uitlaten die naar achteren gericht zijn, veel meer downforce genereren, vooral bij een hogere rijhoogte. De achterkant van de wagen komt in de bochten vaak omhoog op de langzamere circuits en we weten dat het op deze banen juist belangrijk is om voldoende downforce aan de achterzijde te hebben. We weten ook dat de uitlaten die naar voren gericht zijn, voor betere prestaties zorgen wanneer de rijhoogte lager is, wat op de snellere circuits het geval is. We denken dat dit de reden is dat we zo veel langzamer zijn op langzame circuits."

Allison gaf verder aan dat de R31 een gevoelige auto is die precies goed afgesteld moet worden, omdat anders er niet het maximale uitgehaald kan worden. Op lage snelheden speelt dit probleem extra duidelijk op. "Dit zijn allemaal zaken die opgelost kunnen worden voor de nieuwe wagen. Op dit punt in het seizoen is het echter lastig om nog iets met de huidige wagen te doen. De komende races zijn gelukkig op circuits met snellere bochten. Dan moeten we gewoon weer punten kunnen pakken. Dat moet ook wel, om Force India voor te kunnen blijven."