Onderzoeksraad laakt ProRail na treinongeluk

Redactie

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft spoorbeheerder ProRail een fikse tik op de vingers gegeven naar aanleiding van het treinongeluk in Stavoren vorig jaar. Daarbij reed een onderhoudstrein door een stootblok en een watersportwinkel. ProRail heeft volgens de Onderzoeksraad onvoldoende veiligheidseisen gesteld aan de aannemers.

Volgens de onderzoekers schetst het rapport over het ongeluk een 'ontluisterend beeld van de beheersing van veiligheidsrisico's'. Aannemers, onderaannemers en ProRail werkten langs elkaar heen. ProRail heeft verzuimd daarbij de regie te nemen.

Oorzaak van het ongeluk op 25 juli vorig jaar was dat de machinist van de zogeheten slijptrein werd afgeleid doordat er meerdere mensen in de cabine waren en daardoor een sein niet opvolgde. Ook greep het automatische remsysteem niet in. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade in de Friese stad was enorm.

De risicobeheersing wordt bij zulke projecten overgelaten aan een onderaannemer. Er waren geen aanvullende afspraken over de benodigde veiligheidsmaatregelen. Deze situatie zou zich vaker voordoen. De raad constateerde tijdens het onderzoek dat bij andere ritten van onderhoudstreinstellen dezelfde problemen zijn.

De Onderzoeksraad ziet een 'spilfunctie' voor opdrachtgever ProRail bij het beheersen van de risico's met zelfstandig rijdende onderhoudsvoertuigen. De Spoorwegenwet en de beheerconcessie zouden de raad daarin steunen.

ProRail heeft aangegeven het niet eens te zijn met de extra verantwoordelijkheid. De spoorbeheerder aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de operationele risico's van ritten van onderhoudsmachines, maar gaat volgens een woordvoerder kijken wat er met de aanbevelingen van de raad kan worden gedaan.

De machinist van de trein wordt vervolgd voor nalatigheid. Twee andere medewerkers in de trein, een Italiaanse machinist en een technicus, worden niet vervolgd.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben maatregelen aangekondigd om herhaling te voorkomen. De Onderzoeksraad dringt erop aan dat daar haast mee wordt gemaakt en dat ProRail hierbij het voortouw moet nemen. ProRail zegt de snelheid van slijptreinen te begrenzen op 40 kilometer per uur. Ook is er gevraagd om regels om het aantal mensen in de cabine te beperken.


Onderzoeksraad laakt ProRail na treinongeluk (Foto: Novum)