'Digitale handel gaat winkelverkoop in 2013 voorbij'

Redactie

Over twee jaar wordt in de game-industrie meer geld verdiend met de verkoop van digitaal gedistribueerde producten dan met fysieke objecten. Opbrengsten uit abonnementen en advertentieverkoop zullen wel dalen. Dat verwacht onderzoeksbureau DFC Intelligence.

Vorig jaar leverde de winkelverkoop van games wereldwijd 21,1 miljard euro op, tegenover 13,8 miljard euro via digitale distributie. De verwachting van het onderzoeksbureau is dat digitale distributie in twee jaar tijd doorgroeit naar een jaarlijkse omzet van 21,3 miljard euro. Hierdoor daalt de winkelomzet naar 19,2 miljard euro.

Game-uitgevers zien steeds meer in de verkoop van digitaal gedistribueerde voorwerpen. Zo heeft Electronic Arts sinds juni het digitale distributiekanaal Origin. Er wordt niet alleen verdiend aan de verkoop van spellen. Ook de verkoop van virtuele objecten en speciale codes zorgen voor omzet.

Financieel directeur Eric Brown vertelde woensdag op een conferentie dat het bedrijf zeven tot tien miljoen euro heeft verdiend aan de verkoop van online codes. Deze codes hebben gamers nodig om een tweedehands game toch online te kunnen spelen. Daarnaast is The Sims Social een grote hit met 7,5 miljoen spelende Facebookgebruikers per dag.


'Digitale handel gaat winkelverkoop in 2013 voorbij' (FOTO: Novum)