"AAA-titels vernietigen innovatie"

Volgens Tameem Antoniades, Creative Chief van de nieuwe Devil May Cry, schaadt het proces rond het maken van een big-budget AAA-titel het vermogen van ontwikkelaars om meer creatieve en emotionele ervaringen te creëren. Antoniades werkt bij Ninja Theory, de studio die ook verantwoordelijk was voor de game Enslaved. Dat spel werd goed ontvangen door de pers, maar verkocht slecht.

In het interview dat GameIndustry.biz had met Antoniades noemde hij het verkoopmodel rond de AAA-titels een wurggreep. "Als je zoveel betaalt voor een game, dan wil je geen risico's nemen", vertelde de Ninja Theory-medewerker. "Je wilt dat alles erin zit, alle standaardfeatures. Je wilt dat het een bekende ervaring is, gegarandeerd plezier. Dat is niet gezond."

Antoniades gaf niet aan bij wie hij vindt dat de schuld ligt of dat hij misschien vindt dat alledrie de partijen, namelijk uitgevers, ontwikkelaars en consumenten, hier een rol in spelen. Wel beweerde hij dat het huidige retailmodel het begeeft en snel zal verdwijnen. "De digitale revolutie vindt nu plaats en kan niet vroeg genoeg beginnen."