Newey: "Impact aanpak geblazen diffuser groot"

Peterselieman

De technisch directeur van Red Bull Racing Adrian Newey verwacht dat de aanpak van de geblazen diffuser veel invloed gaat hebben in de Formule 1. Voor de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt het gedeelte waarbij de coureurs van het gas zijn beperkt, zodat er geen constante stroom uitlaatgassen meer is die voor neerwaartse druk zorgt.

Met name Red Bull Racing had hier veel voordeel van, doordat ze door speciale motorinstellingen het verbrandingsproces op gang hielden, zelfs als een coureur geen gas gaf. De andere teams volgden deze oplossing, maar kwamen met name in de kwalificatie niet in de buurt van de Oostenrijkse renstal. De autosportfederatie FIA ziet het verbranden van extra benzine als ongewenst, omdat de sport milieubewuster moet worden.

"We moeten accepteren dat de regels vanaf de volgende race anders zijn. Het is moeilijk te zeggen hoeveel invloed dat op ons heeft in vergelijking met de anderen. Lotus Renault GP heeft de auto duidelijk om de uitlaten heen ontworpen en ik kan me voorstellen dat zij zich zorgen maken. We hebben de auto niet volledig om ons uitlaatsysteem ontworpen, maar wel voor een aardig deel," zei Newey die verwacht dat zijn team zeker getroffen zal gaan worden.

"We hebben het er nooit vanaf gehaald en dus weten we niet wat het effect voor ons is ten opzichte van onze directe concurrenten. Ferrari en Mercedes GP hebben er waarschijnlijk minder last van dan wij, en McLaren misschien ook. Wij hebben onze auto hiervoor ontworpen terwijl de concurrentie het heeft gekopieerd en gekunsteld op de auto heeft gemonteerd."

"We hebben wat simulatiewerk verricht, maar we hebben nooit daadwerkelijk zonder het systeem gereden en we weten dus niet hoe het de balans van onze auto beïnvloedt. Daar heb je een echte test met een echte auto op een echt circuit met een echte rijder voor nodig. De impact is significant, maar ik noem geen nummers omdat ik niet weet hoe groot of klein de impact is ten opzichte van de rest."