Voorbeschouwing Grand Prix van Canada

Peterselieman

Komend weekend staat in Montreal weer de Grand Prix van Canada op het programma. De race op het semi-stratencircuit biedt altijd veel spektakel. Vorig jaar was Lewis Hamilton de beste. Kan hij dit jaar weer op het hoogste treetje van het podium staan, of zijn de Red Bulls net als eerder dit jaar oppermachtig? Wat kunnen de Ferrari's en kan er op dit circuit net zo'n verrassing komen als Takuma Sato enkele jaren geleden in de Super Aguri was? We weten het komende zondag.

Het circuit ligt op een kunstmatig eiland in de Saint-Lawrence Seeway in de stad Montreal en werd in 1978 geopend onder de naam Île Notre-Dame. Na de dood van Gilles Villeneuve in 1982 werd zijn naam aan de baan verbonden. Het semipermanente circuit kenmerkt zich door chicanes in het eerste gedeelte, uitmondend in een snel stuk voor de hairpin. Daarna volgt een lang recht stuk waar inhalen mogelijk is. Via een korte chicane komen de rijders bij het start/finishgedeelte. Hier moeten ze oppassen dat ze niet van de lijn raken, want dan wacht onherroepelijk de muur.


Bron: FIA.com

Lengte: 4,361 km
Aantal ronden: 70
Totale lengte: 305,270 km
Baanrecord: Rubens Barrichello 1:13.622 (2004)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Sebastian Vettel Red Bull 143
2 Lewis Hamilton McLaren 85
3 Mark Webber Red Bull 79
4 Jenson Button McLaren 76
5 Fernando Alonso Ferrari 69
6 Nick Heidfeld Renault 29
7 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 26
8 Felipe Massa Ferrari 24
9 Vitaly Petrov Renault 21
10 Kamui Kobayashi Sauber 19
11 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 14
12 Adrian Sutil Force India F1 8
13 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
14 Paul di Resta Force India F1 2
15 Sergio Perez Sauber 2
16 Rubens Barrichello Williams 2
17 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 0
18 Pastor Maldonado Williams 0
19 Jarno Trulli Team Lotus 0
20 Heikki Kovalainen Team Lotus 0
21 Jerome d'Ambrosio Virgin Racing 0
22 Timo Glock Virgin Racing 0
23 Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 0
24 Narain Karthikeyan HRT F1 Team 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 Red Bull 222
2 McLaren 161
3 Ferrari 93
4 Renault 50
5 Mercedes Grand Prix 40
6 Sauber 21
7 Force India F1 10
8 Scuderia Toro Rosso 7
9 Williams 2
10 Team Lotus 0
11 Virgin Racing 0
12 HRT F1 Team 0


De Grand Prix van Canada staat sinds 1961 op het programma. Destijds werd er gereden op Mosport Park in Ontario, een baan die enkele malen afgewisseld werd door Mont Tremblant dat in Quebec ligt. Sinds 1978 rijden de coureurs op Île Notre-Dame in Montreal. De race is niet meer van de kalender verdwenen, hoewel 1975, 1987 en 2009 overgeslagen werden.

In al die jaren lag vreugde en verdriet soms dicht bij elkaar. Riccardo Paletti had zich in 1982 gekwalificeerd voor wat zijn tweede Formule 1-race uit zijn carrière zou worden. Didier Pironi kwam niet weg bij de start, waarna Raul Boesel de Ferrari raakte. Paletti reed in op de brokstukken, waarna zijn bolide vlam vatte. Hijwerd pas na een half uur uit de bolide bevrijd en daarna naar het ziekenhuis gevlogen. Daar bezweek hij uiteindelijk aan zijn verwondingen. Eerder dat jaar was Gilles Villeneuve al bij een ongeval om het leven gekomen.

Villeneuve reed in 1982 voor Ferrari met het legendarische startnummer 27. In 1995 wist Jean Alesi voor veel vreugde bij de Canadezen te zorgen door voor de Italiaanse renstal met het startnummer 27 zijn enige race uit zijn Formule 1-carrière te winnen. De kampioenskandidaten van dat jaar Damon Hill en Michael Schumacher kampten beiden met problemen, waardoor eerstgenoemde uitviel en Schumi pas na een lange pitstop door kon rijden.

Het Circuit Gilles Villeneuve staat bekend om zijn vele crashes. De meeste zijn onschuldig, zoals bij het opkomen van het rechte stuk bij start/finish even de muur raken, waarna vele rijders uit konden stappen. Af en toe is de klap harder zoals Olivier Panis in 1997 heeft ondervonden. De Fransman verloor op hoge snelheid de controle over zijn bolide en boorde zich in de bandenstapels.

Nog erger was de de crash van Robert Kubica in 2007. De Pool raakte met de BMW Sauber vlak voor de hairpin een muurtje en tolde met zijn bolide vele malen in de rondte. De Pool kwam vrijwel ongeschonden uit zijn bolide na een klap van 75G gekregen te hebben. Wel moest hij een week later de Grand Prix van de Verenigde Staten laten schieten. Kubica werd hierbij vervangen door Sebastian Vettel die in zijn debuutrace gelijk een punt behaalde.

In 2008 was het vreugde voor Kubica toen hij zijn eerste Formule 1-race op zijn naam wist te schrijven. De Pool profiteerde optimaal van een incident dat in de pitstraat plaatsvond. Achter de safety car kwam bijna het voltallige veld binnen en na de stop bleek dat het pitlicht op rood stond. Kubica en Kimi Räikkönen stopten op tijd, maar laatstgenoemde werd geraakt door Lewis Hamilton die niet op zat te letten. Beide rijders werden ridder te voet. Opvallend moment was nog dat Felipe Massa bij de hairpin achterop het circuit in één keer twee rijders wist te passeren.

In 2010 keerden de Formule 1-bolides terug in Canada en de poleposition werd gegrepen door Lewis Hamilton, voor Mark Webber en Sebastian Vettel. Webber werd na een gewisselde versnellingsbak naar plaats zeven teruggezet. Hamilton leidde na de start en achter de Brit ging het mis. Vitaly Petrov maakte een valse start en bij het uitwijken spinde hij, waardoor hij Pedro de la Rosa uit liet wijken. De Rus kreeg binnen enkele honderden meters twee drive-through penalty's.

Er gebeurde meer in de eerste ronde, met als grootste slachtoffer Kamui Kobayashi die na de laatste bocht van het circuit kennismaakte met The Wall of Champions. Hij viel dan ook uit. Al snel werd duidelijk dat de banden het korter dan verwacht uit zouden houden, waardoor de rijders meerdere malen binnen zouden moeten komen.

Voor Felipe Massa zou de race ongelukkig verlopen. De Ferrari-coureur lag de hele wedstrijd in de clinch met de Force India-rijders en finishte uiteindelijk als vijftiende, omdat hij bij een van zijn stops te snel door de pits reed en hier een straf voor kreeg. Ook Michael Schumacher was bij vele incidenten betrokken, maar dat de Duitser buiten de punten viel kwam doordat hij in de slotfase met versleten banden rondreed en weigerde de pits op te zoeken. Hij werd in de laatste ronden dan ook veelvuldig ingehaald.

Vooraan had Webber de leiding door zijn betere bandenstrategie gegrepen, maar Hamilton beschikte over de snellere auto, waardoor de Brit de Australiër in kon halen. Nadat Webber gestopt was lag Fernando Alonso tweede voor Jenson Button die de Spanjaard in de slotfase na een gewaagde actie inhaalde.

Vrijdag 10 juni 2011

16:00 - 17:30 vrije training 1
20:00 - 21:30 vrije training 2

Zaterdag 11 juni 2011

16:00 - 17:00 vrije training 3
19:00 - 20:00 kwalificatie

Zondag 12 juni  2011
19:00 Formula 1 Grand Prix du Canada 2011

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 11 juni 18.55-20.15 uur RTL GP: Formule 1 - Canada - Kwalificatie
Zo 12 juni 18.00-18.55 uur RTL GP: Formule 1 - Canada - Pre-show
Zo 12 juni 18.55-21.10 uur RTL GP: Formule 1 - Canada - Race

Datum Tijd Programma
Za 11 juni 18.00-20.15 uur BBC2: Formule 1 - Canada - Kwalificatie
Zo 12 juni 18.05-21.15 uur BBC1: Formule 1 - Canada - Race
Ma 13 juni 02.10-03.10 uur BBC3: Formule 1 - Canada - Samenvatting
Nederlandse tijden

Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 11 °C 23 °C 10 % zonnig
Zaterdag 12 °C 18 °C 70 % lichte regen
Zondag 12 °C 19 °C 60 % buien
Bron: The Weather Channel