'Games veranderen in diensten'

Redactie

Games veranderen steeds meer in consumptieplatformen. Een game is geen afgerond product meer, maar handelswaar die steeds wordt uitgebreid. Dat stelt gamewetenschapper David Nieborg van de Universiteit van Amsterdam in zijn proefschrift. Nieborg heeft het hoofdzakelijk over blockbusters, de zogenaamde Triple A-spellen.

"Eerst betalen, dan spelen, daarna nog meer betalen om nog meer te spelen, een vervolg kopen en dat hele riedeltje herhalen", zo beschrijft Nieborg het consumptiepatroon rond populaire gameseries als Call of Duty en Assassin's Creed. Volgens hem zijn Triple A-spellen veranderd in 'onafgeronde culturele producten' die non-stop gespeeld kunnen worden.

Grote game-uitgevers als Electronic Arts en Activision Blizzard worden volgens Nieborg steeds groter. Hij ziet dit als een gevaar voor de game-industrie. "Historisch gezien betekent een concentratie van de macht binnen een medialandschap een kwalitatief en kwantitatief minder divers aanbod", zegt hij. Dat komt doordat uitgevers minder risico's nemen.

Dinsdag werd bekend dat Activision een abonnement gaat introduceren voor schietspelserie Call of Duty. Volgens Nieborg ligt dit geheel in de lijn der verwachting. "Voorheen hadden uitgevers alleen met de winkelverkoop een kans geld te verdienen. Nu kunnen zij gedurende het gehele jaar geld verdienen aan consumenten".

Een game kost in de winkel grofweg zestig euro. De komst van abonnementsvormen zorgt ervoor dat de inkomsten per consument met tientallen euro's kunnen stijgen. Nieborg promoveert 22 juni aan de Universiteit van Amsterdam.