Bankpersoneel kritisch over eigen branche

Redactie

Bankpersoneel is kritisch over het reilen en zeilen van de eigen sector. Twee derde van de medewerkers vindt de eigen sector te ondoorzichtig. De helft vindt dat consumenten terecht klagen over gebrek aan moreel besef in de sector.

Dat blijkt uit onderzoek van Rondom 10. Het tv-programma heeft 385 bankmedewerkers ondervraagd die lid zijn van FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond.

86 procent van de medewerkers vindt dat banken geen bonussen mogen uitkeren aan bestuurders zolang ze staatssteun ontvangen. Vier van de vijf ondervraagden zijn voor een wettelijk maximum voor prestatieafhankelijke beloningen. Een ongeveer even grote groep is voor 'naming and shaming' van een bank (84 procent) en de betrokken professional (78 procent) als consumenten gedupeerd zijn.

Door de financiële crisis is het imago van de bankenwereld er niet beter op geworden, zo ervaren de medewerkers. 41 procent voelt zich ten onrechte zondebok van de economische crisis. Ruim een derde praat op feestjes liever niet meer over zijn of haar werk op de bank.