'Tomb Raider-reboot was nodig'

Crystal Dynamics, ontwikkelaar van de serie sinds Tomb Raider: Legend (2006), heeft in een interview met Edge hun beslissing om de serie te herstarten uitgebreider uitgelegd. De Amerikaanse studio wil weer glans aan de Tomb Raider-serie  geven en de verloren status herveroveren.

De reboot werd niet alleen bedacht om Lara Croft weer te positioneren als een van de meest iconische personages in games, maar ook om het imago van de ontwikkelaar te verversen. De drie games die Crystal Dynamics heeft ontwikkeld sinds ze de serie hebben geërfd volgen de vastgestelde lijn, “They were just Crystal’s interpretations of the game as it was. We see this as a fully fledged reimagining,” aldus studio-baas Darrel Gallagher.

“We wanted to take risks. We felt like we’d done some really great games after inheriting Tomb Raider from Core [Design], and one of our goals now was to do something that people didn’t expect, that felt fresh. [The series] is a sacred and fragile thing, but you have to go for it. You’re not going to make it sacred again unless you make that big leap,” vervolgt Gallagher.

Volgens Gallagher konden ze weinig meer aan de personage toevoegen, "Lara had hit her apex in how she was before, and we didn't really feel we could take that any farther. It was a chance to look at everything again, bring new people in who had been interested in the franchise before but didn't feel like Lara was modern enough."

In de nieuwe Tomb Raider zullen gamers een jonge Lara Croft leren kennen. In het spel moet ze overleven na een schipbreuk die haar op een afgelegen eiland in Japan heeft gestrand. Hoewel het een nieuw personage is, met zelfs een ander uiterlijk is het volgens Gallagher nog wel degelijk Lara, "The crucial thing is that it feels like her, even though it's completely different. We left no stones unturned as we were going through the concept, and then kept the right stones."

Tomb Raider moet dit jaar nog uitkomen voor PlayStation 3 en Xbox 360.

tomb raider