Voorbeschouwing Grand Prix van China
Na een enerverende race in Maleisië staat dit weekend de Grand Prix van China op het programma. Vorig jaar was Jenson Button de beste. Kan hij dit kunstje zondag weer herhalen en zo Sebastian Vettel zijn eerste nederlaag van 2011 toebrengen of mengen zich Mark Webber of Lewis Hamilton van voren? Kunnen de Ferrari's eindelijk een sprong naar voren maken en kunnen de Hispania's de Virgins het vuur aan de schenen leggen? We weten het zondag.
De Grand Prix van China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. De baan heeft met 1.175 meter een van de langste rechte stukken in de huidige Formule 1. Aan het einde ervan zit een hairpin, waar het, zeker met de beweegbare achtervleugel, goed inhalen is. Ook het rechte eind bij start/finish biedt inhaalmogelijkheden. De Grand Prix is met 305,066 kilometer op Monaco na de kortste van het jaar.
Bron: FIA.com
Circuitlengte: 5,451 km
Aantal Ronden: 56
Race afstand: 305,066
km
Ronde record: 1:32,238 (Michael Schumacher Ferrari F2004,
2004)
Coureurs
Pos. | Rijder | Team | Punten |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 50 |
2 | Jenson Button | McLaren | 26 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren | 22 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 22 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 20 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 16 |
7 | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 15 |
8 | Nick Heidfeld | Lotus Renault | 15 |
9 | Kamui Kobayashi | Sauber | 6 |
10 | Sebastien Buemi | Scuderia Toro Rosso | 4 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes Grand Prix | 2 |
12 | Adrian Sutil | Force India F1 | 2 |
13 | Paul di Resta | Force India F1 | 2 |
14 | Nico Rosberg | Mercedes Grand Prix | 0 |
15 | Jaime Alguersuari | Scuderia Toro Rosso | 0 |
16 | Sergio Perez | Sauber | 0 |
17 | Jarno Trulli | Team Lotus | 0 |
18 | Jerome d` Ambrosio | Virgin Racing | 0 |
19 | Timo Glock | Virgin Racing | 0 |
20 | Rubens Barrichello | Williams | 0 |
21 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
22 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | HRT F1 Team | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | HRT F1 Team | 0 |
Constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | Red Bull | 72 |
2 | McLaren | 48 |
3 | Ferrari | 36 |
4 | Lotus Renault | 30 |
5 | Sauber | 6 |
6 | Scuderia Toro Rosso | 4 |
7 | Force India F1 | 4 |
8 | Mercedes Grand Prix | 2 |
9 | Team Lotus | 0 |
10 | Virgin Racing | 0 |
11 | Williams | 0 |
12 | HRT F1 Team | 0 |
De eerste race in China werd in 2004 gewonnen door Ferrari-coureur Rubens Barrichello. Teamgenoot Michael Schumacher had wat meer moeite en eindigde op plaats twaalf. Een jaar later kwam hij niet aan de finish nadat hij eerst al uit de pitstraat moest starten nadat hij in de rit naar de grid toe in aanraking kwam met de auto van Christijan Albers. De Duitser spinde halverwege de race namelijk uit de wedstrijd terwijl het veld achter de safety car aansloot. Fernando Alonso won deze race.
Actie was er in 2007 toen de baan gedurende de race nat werd. McLaren-rijder Lewis Hamilton had een ruime voorsprong en was in zijn debuutjaar op weg naar zijn eerste titel in de Formule 1, maar was te gretig en strandde in de grindbak voor de ingang van de pitstraat. Zo kon Kimi Räikkönen de race winnen en later zelfs nog het kampioenschap.
Ook in 2009 was er regen en begon de wedstrijd van achter de safety car. Uiteindelijk wonnen de Red Bulls van Sebastian Vettel en Mark Webber de race nadat later in de race nog een safety car was geweest na een crash tussen Jarno Trulli en Robert Kubica. Jenson Button reed toen aan de leiding maar moest uiteindelijk met de derde stek genoegen nemen.
In 2010 was de polepostion voor Sebastian Vettel die Mark Webber en Fernando Alonso voorbleef. Enige opvallende was dat Lewis Hamilton niet verder kwam dan plaats zes na in de eerdere sessies bovenaan te hebben gestaan.
De race startte onder licht regenachtige omstandigheden zonder Timo Glock die zijn Virgin niet aan de praat kreeg. De beste start was voor Alonso die Webber en Vettel inhaalde, maar uit de herhaling van de beelden bleek dat hij een valse start had gemaakt. De Ferrari-coureur kreeg hiervoor een drive-through. Vitantonio Liuzzi ging over de kerbs bij het remmen en elimineerde hierdoor niet alleen zichzelf maar ook Kamui Kobayashi en Sébastien Buemi.
De safety car kwam naar buiten en veel rijders gingen naar binnen om nieuwe banden omdat de regen leek door te zetten. Button verkoos om buiten blijven en had even later het gelijk aan zijn zijde toen de baan weer opdroogde en de rijders weer naar binnen moesten voor vers rubber. Er volgde opnieuw regen, waardoor de rijders weer naar binnen moesten. Alonso ging hierbij zo agressief te werk dat hij bij het inrijden van de pits teamgenoot Felipe Massa nog inhaalde.
De safety car kwam weer in de baan omdat Jaime Alguersuari zijn voorvleugel op een achterblijver stukreed en de delen op de baan kwamen. Bij de herstart verloor Webber zes plaatsen omdat hij in de laatste bocht naar buiten werd gedrongen. De toppers lagen ver achter op Button en moesten aan een inhaalrace beginnen. Hierin slaagden ze wel, want Hamilton eindigde achter Button nog als tweede en bleef hiermee Nico Rosberg voor.
Vrijdag 15 april 2011
04:00 - 05:30 vrije training 1
08:00 -
09:30 vrije training 2
Zaterdag 16 april 2011
05:00 -
06:00 vrije training 3
08:00 - 09:00 kwalificatie
Zondag 17 april 2011
09:00 2011 Formula 1 UBS Chinese Grand Prix
Nederlandse tijden
Datum | Tijd | Programma |
Za 16 april | 07.55-09.15 uur | RTL GP: Formule 1 - China - Kwalificatie |
Zo 17 april | 08.00-08.55 uur | RTL GP: Formule 1 - China - Pre-show |
Zo 17 april | 08.55-11.00 uur | RTL GP: Formule 1 - China - Race |
Zo 17 april | 20.00-21.00 uur | RTL GP: Formule 1 - China - Samenvatting |
Datum | Tijd | Programma |
Za 16 april | 07.00-09.30 uur | BBC1: Formule 1 - China - Kwalificatie |
Zo 17 april | 08.00-11.10 uur | BBC1: Formule 1 - China - Race |
Zo 17 april | 20.00-21.00 uur | BBC3: Formule 1 - China - Samenvatting |
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 13 °C | 26 °C | 50 % | buien |
Zaterdag | 11 °C | 16 °C | 20 % | deels bewolkt |
Zondag | 10 °C | 20 °C | 0 % | deels bewolkt |