China remt kogeltreinen af

Redactie

China haalt de vaart uit zijn hogesnelheidstreinen. Op de snelste routes wordt vanaf 1 juli nog maximaal 300 in plaats van 350 kilometer per uur gereden, zegt minister van Spoorwegen Sheng Guangzu in het Volksdagblad. "Dit zal meer veiligheid bieden. Tegelijkertijd maakt het meer variatie in de prijzen van kaartjes mogelijk op grond van marktbeginselen."

De aankondiging volgt op kritiek dat het Chinese hogesnelheidsnet te duur en te onveilig is. Of de plannen voor uitbreiding van het net worden teruggedraaid liet Sheng in het midden. Sheng werd in februari aangesteld nadat zijn voorganger Liu Zhijun was ontslagen na een onderzoek naar corruptie.

Hogesnelheidstreinen vormden een speerpunt van het Chinese industriebeleid, waarmee de communistische leiders het land willen omvormen van een goedkope producent naar een maker van technologie. De regering gaf echter een ommekeer in het beleid aan toen staatsmedia de kogeltreinen 'ongelooflijk riskant' begonnen te noemen en een politiek prestigeproject, waar weinig vraag naar was vanuit de markt.

Chinese ingenieurs hebben gezegd dat de topsnelheid van het systeem te hoog is, terwijl andere experts de prijs veel te hoog vinden voor een land waar miljoenen mensen nog in armoede leven.

China heeft het grootste spoornet ter wereld, met 91.000 kilometer spoor en 3,2 miljoen medewerkers. Maar veel treinen zitten tjokvol passagiers of vracht en critici zeggen dat het geld voor de hogesnelheidslijnen beter kan worden besteed aan uitbreiding van de goedkopere, langzame routes.


China remt kogeltreinen af (Foto: Novum)