Global Agenda geen goudhaantje

Redactie

De online game Global Agenda is niet winstgevend geweest voor de Nederlandse uitgever Iceberg Interactive. Bestuursvoorzitter Eric Schreuder schat dat er wereldwijd zo'n honderdduizend exemplaren van het spel zijn verkocht. Dit aantal is volgens hem onvoldoende om uit de kosten te komen.

"Gezien de hoge productiekosten en het extra hoge marketingbudget hadden wij meer verwacht", zegt Schreuder. Hij denkt dat een dergelijk schietspel wellicht meer geschikt is voor de Amerikaanse dan de Europese markt.

Ondanks de tegenvallende verkoop van Global Agenda is Schreuder niet van plan om het massively multiplayer online-genre de rug toe te keren. "We staan er niet negatief tegenover", zegt de bestuursvoorzitter. "Zelf zijn wij alleen verantwoordelijk voor de distributie en niet voor de ontwikkelingskosten, de servers, updates en administratie."

Deze maand komt er een gratis versie van Global Agenda op de markt. Mocht de game bevallen, dan kunnen gamers overstappen op de betaalde versie, waarin betere kledingstukken zijn te verdienen. Ook krijgen spelers dan voorrang bij het inloggen en gebruiken van een handelscentrum in de game.


(Foto: Novum)