Remedy: "Alan Wake niet op PS3 was technische en zakelijke beslissing"
Ontwikkelaar Remedy, bekend van Alan Wake, heeft aangegeven dat de exclusiviteits-deal met Microsoft een zakelijk risico was. Maar wel eentje dat er voor minder technische problemen zorgde tijdens het ontwikkelen van het spel. Alan Wake stond gepland voor een Xbox 360, PS3 een PC release maar kwam uiteindelijk exclusief voor de Xbox 360 uit.
Chief Technology Officer, Markus Maki, gaf aan dat Remedy een strategie had die gericht was op focus. Door zich te richten op één aspect, de singeplayer, konden ze de ambitieuze doelen behalen die de ontwikkelaar gesteld had. Daarnaast gaf Maki toe dat ze sommige dingen niet zo goed zouden kunnen doen als andere ontwikkelaars, daarom was er geen multiplayer bijvoorbeeld.
Maki zegt ook dat de deal met Microsoft zakelijk erg risicovol was, je hebt namelijk met alleen de Xbox 360 minder publiek te bereiken dan met met de PS3 en de PC erbij. Daarnaast nam de deal wel het technologische risico weg van het moeten ontwikkelen voor drie verschillende systemen waardoor dingen niet goed uitgewerkt kunnen worden.
De engine achter Alan Wake is door acht mensen in elkaar gezet, Maki heeft aangegeven dat ze voor de ontwikkeling wel overwogen hebben om de Unreal-engine te gebruiken. Uiteindelijk hebben ze het risico niet genomen want er waren toen deze beslissing viel nog geen games op de PS3 en Xbox 360 die de Unreal-engine gebruikte. Maki geeft wel toe dat die games er uiteindelijk wel eerder zijn gekomen dan dat Alan Wake klaar was.
Maki geeft als laatste aan dat Remedy wel erg trots is op hun prestatie momenteel en de engine die ze gemaakt hebben. Ze hebben momenteel nog geen plannen om de engine een update te geven voor toekomstige plannen. Dat zien ze dan wel.