"F1-rijder krijgen meer strategische zeggenschap"

Peterselieman

Volgens coureur Pedro de la Rosa krijgen de Formule 1-rijders dit seizoen meer te zeggen over de pitstopstrategie. De Spanjaard heeft vorig jaar veel met de nieuwe Pirelli-banden getest en weet daarom precies hoe de banden zicht gedragen.

"Als rijder voel je de slijtage van de banden veel sneller aan dan de teams kunnen opmaken uit de rondetijden," zei De la Rosa tegen Autosport. "De coureur speelt dus een sleutelrol. Hij moet aangeven wanneer de banden hun einde naderen. Als daar te lang mee wordt gewacht, kan dat vijf tot zes seconden kosten. De banden slijten gelijkmatig, totdat ze volledig op zijn. Dat moment moet je voorkomen."

Dat moment weet een coureur volgens de Spanjaard veel beter te bepalen dan het team. "De coureur moet het team informeren dat hij binnen komt. Dat is interessant, want voorheen werd alles vanaf de pitmuur bepaald," zei De la Rosa die inmiddels weer testrijder bij McLaren geworden is. Hij denkt dat de fans het zullen gaan waarderen. "Het is moeilijk te voorspellen hoeveel pitstops er nodig zijn, maar waarschijnlijk gaat het om ongeveer drie per race. Dat is fantastisch, want het betekent dat er veel meer speelruimte is."