Onderzoeksraad dringt aan op maatregelen op spoor

Redactie

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) moet snel meer maatregelen nemen om te voorkomen dat treinen een rood sein passeren. Ook moet ze ervoor zorgen dat de spoorbedrijven hun verantwoordelijkheid oppakken om het spoor veiliger te maken. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid in het onderzoek naar een ongeluk bij Barendrecht in september 2009.

Bij dat ongeluk botsten twee goederentreinen en een passagierstrein op elkaar, vermoedelijk doordat een machinist onwel was geworden en door een rood sein reed. Een machinist kwam bij het ongeluk om het leven.

De voorganger van Schultz, Camiel Eurlings (CDA), trok al achttien miljoen euro uit voor spoorbeveiliging die het onmogelijk maakt dat treinen door een rood sein rijden. Die beslissing was gebaseerd op een eerder onderzoek naar het treinongeluk in Barendrecht. Maar volgens de raad moet er meer gebeuren.

De nieuwe Spoorwegwet uit 2005 heeft er volgens de raad niet voor gezorgd dat de spoorbedrijven er samen alles aan doen om het passeren van een rood sein tegen te gaan. Daarom zou Schultz als eindverantwoordelijke meer maatregelen moeten nemen.

Zo moet ze duidelijk maken wanneer het hele spoorwegennet met een modern beveiligingssysteem wordt uitgerust. De raad oppert een spoorbedrijf het voortouw te geven en denkt daarbij aan ProRail.

De spoorbeheerder wijst er in een reactie op dat het spoor bij Barendrecht direct na het incident is voorzien van betere beveiliging. De gemeente Barendrecht vindt dit echter niet voldoende en vraagt Schultz om 'door te pakken'.

Het ongeluk bij Barendrecht kwam vermoedelijk doordat een machinist van een goederentrein onwel was geworden en door een rood sein reed. Het sein had een oudere beveiliging, die niet aanslaat als een trein langzaam rijdt. De trein botste onder de A15 frontaal op een containertrein. De onwel geworden machinist kwam hierdoor om.

Door de botsing was een goederenwagen op het spoor van de internationale reizigerstrein terechtgekomen. Even later botste zo'n trein met lage snelheid op de wagon. In beide goederentreinen bevonden zich gevaarlijke stoffen, maar die zijn bij het ongeluk niet vrijgekomen.

Uit een eerder naar RTV Rijnmond gelekte conceptversie van het rapport bleek al dat de machinist een hartkwaal had. De trein had onderweg van Groningen naar rangeerterrein Kijfhoek al twee keer een noodstop gemaakt. Vermoedelijk doordat de man onwel was geworden.

Machinisten moeten namelijk voortdurend met hun voet een knop ingedrukt houden om de trein rijdend te houden. Zodra de voet van deze zogenoemde dodemansknop afglijdt, maakt de trein een noodstop.

De treindienstleiders hadden beide noodstoppen echter niet opgemerkt. Ook de frontale botsing tussen twee goederentreinen werd aanvankelijk niet opgemerkt.