Bahar: "Twee Lotus-teams zijn geen probleem"

Peterselieman

De baas van Groep Lotus Dany Bahar vindt het geen probleem dat er vanaf volgend jaar twee Lotus-teams in de Formule 1 gaan rijden. Het bedrijf kocht zich gisteren in bij Renault F1 en doopte de renstal om tot Lotus Renault GP. Daarnaast zal ook Team Lotus van Tony Fernandes in de sport actief zijn.

Volgens Bahar levert het gebruik van de naam Lotus door meerdere teams extra promotie op in plaats van de verwarring die zou kunnen ontstaan omdat beide renstallen met de kleuren zwart en goud willen gaan rijden. "Het is geen probleem voor mij, want vier teams zijn beter dan twee. De controverse is vooral door de media opgestuwd, maar is in Maleisië al voor onze aandeelhouders opgelost en opgelost met de eigenaren van 1Malaysia Racing Team (de eigenaar van Team Lotus) en het raakt ons dan ook niet meer," zei hij tegen BBC Norfolk.

Volgens Bahar is de deal met Renault qua kosten aantrekkelijker dan een overeenkomst met het team van Fernandes. "Het is een strategische beslissing, want als je een team vanuit het niets opbouwt dan kost het vele malen meer. Misschien is er meer voldoening voor individuen, maar wij kunnen ons het niet veroorloven om de tijd en het geld in een team te steken dat vanaf nul begint en overwinningen moet boeken."

Groep Lotus investeert niet alleen in de Formule 1. Het bedrijf sponsort ook een IndyCar-team en ontplooit activiteiten in de Le Mans Series. Daarnaast werkt het samen met ART in de GP2 en GP3 Series.

Ondertussen is Formule 1-journalist Joe Saward een andere mening toegedaan. Hij vindt dat Bahar met zijn strategie achter het net vist en te veel risico neemt met het merk Lotus om Fernandes uit de markt te drukken. Mocht er een rechtszaak komen tussen Team Lotus en Groep Lotus dan is het waarschijnlijk dat Team Lotus deze zal gaan winnen. Het merk Lotus kan hierdoor veel schade oplopen en Groep Lotus kan zelfs aan de acties tenonder gaan. Fernandes zal de boedel dan wel over willen nemen, maar onduidelijk is of het dan door de schade voor het merk nog wel rendabel is.