Virtuele goederen leveren flink geld op

Redactie

De opbrengsten van iPhone-apps vloeien vooral voort uit de verkoop van virtuele goederen. Waar applicaties per maand ongeveer een dollar per gebruiker binnenhalen, werd er in september bijna acht dollar per gebruiker verdiend aan de verkoop van virtuele goederen, waaronder virtuele wapens of digitale huisdieren die in spellen gebruikt kunnen worden. Dat schrijven webanalisten van Flurry.

Het onderzoek is gedaan onder 2,2 miljoen actieve gebruikers van de iPhone, iPod en iPad. Googles Android is nog niet meegenomen in het onderzoek omdat dat besturingssysteem de mogelijkheid om virtuele goederen binnen een applicatie te kopen niet ondersteunt.

De verkoop van virtuele goederen is sterk in opkomst. Een jaar geleden werd er nog minder dan een dollar per gebruiker verdiend. Uit onderzoek van Flurry blijkt dat mensen steeds meer games spelen in hun vrije tijd. Het bedrijf verwacht de opbrengsten uit advertenties en de verkoop van virtuele goederen blijft toenemen.

Michael Pachter van marktonderzoeksbureau Wedbush Morgan stelde vorige maand dat social gaming dit jaar 1,6 miljard dollar op zal leveren. In 2013 wordt dat volgens hem vier miljard dollar.