Apple kruipt richting marktaandeel Nintendo

Bas (PoederSuikerPoeder)

Onderzoeksbureau Newzoo heeft in een onderzoek geconcludeerd dat meer dan 40,1 miljoen Amerikanen ouder dan 10 jaar videogames spelen op draagbare apparaten van Apple, waarbij deze de userbase van de draagbare apparaten van Nintendo naderen.

Meer dan de helft van de 77 miljoen Amerikanen die games speelt op mobiele telefoons speelt op apparaten van Apple. In de VS ligt het aantal spelers op de draagbare platformen van Apple overigens veel dichter bij de draagbare platformen van Nintendo vergeleken bij de Europese situatie.

Sony heeft nog steeds een aanzienlijke userbase: 18 miljoen Amerikanen speelt op de PSP. Tweederde van de PSP en iPad gebruikers speelt minimaal drie dagen per week games op de apparaten, tegenover ongeveer 50 procent voor de Nintendo DS, DSi, iPhone en iPod Touch. Er zit overigens veel overlap bij de Nintendo DS en iOS-platformen van Apple: het merendeel van de 160 miljoen gamende Amerikanen doet dit op verschillende platforms, afhankelijk van tijd, omgeving en stemming.

De iPad steelt de show met, 72 procent van gebruikers die meer dan 10 dollar per maand uitgeven, het hoogste aandeel betalende klanten. Bij de Nintendo DS en DSi is dit 59% en in geval van Sony's PSP is dit 53 procent. Van alle spelers op de iPhone en iPod Touch geeft slechts 38 procent meer dan 10 dollar per maand uit aan games.

 

Games survey graph