Japanse held van Nier was te meisjesachtig

wc-eend

De ontwikkelaar van Nier moest een andere hoofdpersoon ontwikkelen voor een release in het Westen, de held moest een stuk stoerder worden vond uitgever Square Enix. De Japanse held was te mager en meisjesachtig. Er heeft een hevige discussie plaats gevonden toen de Europese en Amerikaanse staf erbij gehaald werden.

Executive producer Yosuke Saito en director Taro Yoko van de ontwikkelaar geven aan dat er dingen moesten veranderen: "Een magere, meisjesachtige held kon nooit zo'n groot zwaard optillen en rondzwaaien. Kijk maar naar Amerikaanse sport, iedereen ziet eruit alsof ze American football spelen."

Saito gaat verder: "We dachten dat deze nieuwe game wel zou verkopen en daarom hebben we gekozen om het originele karakter in de Japanse versie te houden en een nieuw karakter te maken voor een Westerse release, als we alleen een macho karakter zouden maken, wat veel mensen van het uitgevers team wilden, zou het alleen maar langer duren want we zouden ons gevoel ervoor verliezen"

Uiteindelijk heeft alleen de Japanse PS3 versie het originele karakter gekregen en de Japanse Xbox 360 versie de macho held. De Westerse release had alleen de macho held op beide consoles.

Hieronder links de "macho" en rechts het "mietje"

Macho Mietje