Teams willen Bridgestone behouden

Peterselieman

De Formule 1-teams willen nog steeds dat Bridgestone ook in 2011 de banden levert, hoewel het Japanse merk aangegeven heeft de sport aan het eind van het jaar te willen verlaten. Als nieuwe bandenleverancier zijn Cooper Avon, Michelin en Pirelli in de race, maar een definitieve beslissing is nog niet gemaakt.

In Spanje kwam vandaag de Formula One Teams' Association bijeen om een beslissing te maken over de nieuwe bandenleverancier voor volgend seizoen, maar de teams zijn nog niet tot een akkoord gekomen. Wel is duidelijk geworden dat FOTA-voorzitter Martin Whitmarsh in Barcelona een gesprek met Bridgestone heeft gehad om het bedrijf over te halen om in de sport te blijven. Mochten de Japanners hiertoe besluiten, dan lijkt Bridgestone ook volgend jaar de leverancier te zijn, omdat de bandenleverancier de sport begrijpt en goede banden levert.

"Bridgestone heeft fantastisch werk geleverd in de Formule 1 en als we ze kunnen overtuigen om te blijven dan zou dat sterk zijn. Er zijn echter ook enkele andere partijen in de race," zei Whitmarsh. "We moeten ons realiseren dat de Formule 1 een technisch uitdagende omgeving is en we voor de nieuwkomers in de sport niet te grote risico's nemen. Mensen die verstand hebben van de Formule 1 minimaliseren de risico's. Engineers hebben goede data nodig om de bolides te ontwerpen en we moeten volgend jaar veilige banden in de F1 hebben. Als we de ervaren partijen kunnen overtuigen in de sport te blijven, dan zou dat goed zijn."

Michelin wil volgend jaar in de Formule 1 banden met 18 inch velgen introduceren, iets wat de teams op hoge kosten zou jagen, omdat de auto's opnieuw ontworpen moeten worden. Dit betekent dat de huidige velgmaat van 13 inch voorlopig behouden blijft. Daarnaast meldde Whitmarsh dat de FOTA aandringt om maar één bandenleverancier in de sport. Dit omdat de kosten zeker voor de nieuwe renstallen beperkt moeten blijven.