Ophef rond streepjescode op Ferrari's

Peterselieman

Ferrari begrijpt niet waar de ophef rond de streepjescode op de bolide van het Italiaanse team vandaan komt. Sinds het jaar 2008 zijn de auto's van het team uit Maranello voorzien van de code in plaats van reclame voor het sigarettenmerk Marlboro, maar nu pas wordt er kritiek op geleverd.

Volgens verschillende antirookorganisaties is de lay-out van de Ferrari-bolide illegaal, omdat het associaties oproept van het merk Marlboro. De streepjescode lijkt op een deel van een pakje sigaretten, waardoor het sluikreclame is, iets wat in Europa niet toegestaan is.

"Er worden twee argumenten aangedragen: de streepjescode zou verwijzen naar het Marlboro-logo en de kleur, rood is de huiskleur van Ferrari, zou een vorm van reclame voor sigaretten zijn. Dit is onjuist," zo staat er in een verklaring van Ferrari te lezen. "Geen van deze argumenten heeft een wetenschappelijke basis, aangezien zij verwijzen naar studies die nooit zijn gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Maar, nóg belangrijker: deze insinuaties corresponderen niet met de waarheid."

"De zogenoemde streepjescode is een integraal onderdeel van onze livery en Ferrari bepaalt zelf hoe de livery er uit ziet. We passen ieder jaar modificaties toe, af en toe zelfs tijdens het seizoen. Daarnaast, als het een advertentie was zou het auteursrecht aan Philip Morris moeten toebehoren. De samenwerking tussen Ferrari en Philip Morris spitst zich toe op een aantal vlakken, zoals het bezoeken van de fabriek, ontmoeten van coureurs en merchandising. Dit wordt uitgevoerd binnen de wetten die gelden in de landen waarin deze activiteiten plaatsvinden. En zelfs in landen die sigarettenreclame toestaan, rijden we zonder stickers van Marlboro," zo gaat de verklaring verder.

"Alleen het idee al dat het aanschouwen van een rode Ferrari een associatie oproept met reclame voor sigaretten, kunnen wij niet plaatsen. Wat moeten we ervan vinden dat er meer teams met rode auto's racen? Misschien willen deze teams ook reclame voor sigaretten maken! Graag wijzen we er nogmaals op dat rood de erkende kleur is voor Italiaanse auto's en dat is al het geval sinds de start van de autosport aan het begin van de twintigste eeuw. Als er al een associatie wordt opgeroepen dan is dat die met Ferrari en niet met onze partner."