Waarde Blizzard is verduizendvoudigd in slechts twaalf jaar

Morthill

Het is wellicht het grootste succesverhaal dat de gamesindustrie rijk is, de opkomst van Blizzard sinds haar oprichting bijna twintig jaar geleden. Al vroeg na de start van het bedrijf werden ze beroemd vanwege vrij legendarische titels als The Lost Vikings en Warcraft: Orcs & Humans. Inmiddels is het bedrijf dankzij World of Warcraft de meest rendabele studio in de industrie met een omzet van $100 miljoen dollar per maand.

Om te illustreren hoe enorm de studio gegroeid is sinds haar oprichting vertelde Activision CEO Bobby Kottickin een interview met Gameinformer een kleine anekdote over een recente ontmoeting met Blizzard-oprichter Mike Morhaime. Hierin spraken ze over de overname van Blizzard in 1995 door Davidson & Associates. Indertijd werd een slordige $7 miljoen neergelegd voor de ontwikkelaar. Kottick noemde ze toen gestoord, want wat was Blizzard nu werkelijk? In dat jaar had zijn bedrijf Activision nog maar een omzet had van $60 miljoen per jaar.

Helaas voor Kottick bleek de toekomst van Blizzard heel wat rooskleuriger dan hij ooit gedroomd zou kunnen hebben en als hij dat geweten had, was hij misschien bereid geweest om nog wel over die $7 miljoen heen te gaan, want bij de fusie tussen Vivendi en Activision heeft hij $7 miljard moeten betalen om Blizzard onder zijn hoede te mogen nemen. Tijdens zijn ontmoeting met Morhaime zei Kottick daarover het volgende: "You know, I could have bought you for seven million and instead it was seven billion." De reactie van Morhaime was even typerend: "Yeah, could you imagine if I had just held out for the seven billion instead of the seven million?"