Geen verschil tussen CGI en realtime in Final Fantasy Vs. XIII

Kevin (Tappy78)
Het team wat wij kennen van de Kingdom Hearts-serie, onder leiding van Tetsuya Nomura, is al min of meer sinds 2003 bezig met Final Fantasy Versus XIII, maar er is nog bitter weinig bekend over het spel. Toch, nu Final Fantasy XIII uitgekomen is in Japan (en over een paar maanden ook in de rest van de wereld) lijkt het erop dat 2010 het jaar van Versus XIII gaat worden. De hype is namelijk al een beetje aan het opstarten omdat momenteel steeds meer kleine beetjes informatie worden vrijgegeven over dit spel.

Zo zijn er pas geleden op de Jump Festa (manga en anime beurs in Tokyo), achter gesloten deuren, de eerste gameplay beelden getoond van Versus. Helaas is deze trailer niet publiekelijk uitgebracht, dus zullen we het alleen even moeten doen met een korte omschrijving. De trailer begint met de tekst "Real or Fantasy?" en de tekst blijft uiteindelijk kort hangen op het woord "Fantasy", daarna zien we hoofdfiguur Noctis vanaf de zijkant van een snelweg in een auto stappen. We zien hem even in de auto zitten, waarna de korte trailer eindigt met de tekst "Revelation will come next time". Op zich niet heel interessant, maar de beelden waren wel in realtime. De trailer werd namelijk niet getoond als een CGI-filmpje zoals vaak gebruikelijk is bij Square Enix. Ook zou er een rode gloed vanonder Noctis zijn schoenen komen, terwijl je hem ziet zitten in de auto. Of het daadwerkelijk een belangrijk iets is voor het spel moeten we nog maar gaan zien, maar omdat die rode gloed onder zijn schoenen zo specifiek wordt getoond kan je verwachten dat het misschien een belangrijk gameplay-element kan zijn voor Versus.

Tetsuya Nomura (regisseur van het spel) vertelde onlangs ook in een interview dat de in-game beelden van Versus nauwelijks te onderscheiden zullen zijn van de CGI-filmpjes. Wat betekent dat Versus nog weleens mooier kan gaan worden qua graphics dan Final Fantasy XIII. Je kan je afvragen hoe Nomura en zijn team dit heeft bewerkstelligd omdat Versus in feite met dezelfde engine wordt ontwikkeld als FFXIII, namelijk met Square's eigen Crytal Tools engine. Toch beloofd het een hoop goeds voor dit aankomende deel in de Fabula Nova Crystallis-serie (dit zijn alle delen uit de Final Fantasy XIII-wereld bijelkaar, zoals bijvoorbeeld ook Final Fantasy Agito XIII voor de PSP). Er is helaas nog niks bekend over een releasedatum, maar met een beetje geluk hoeven we niet tot 2011 te wachten op dit spel.