Volkswagen wil mogelijk F1-motoren leveren

Peterselieman
Volkswagen denkt er serieus over na om vanaf 2012 motoren te gaan leveren aan Formule 1-teams. In dat jaar wordt een nieuwe regelgeving van kracht, waardoor de sport interessant wordt voor de Duitse autofabrikant.

Ondanks dat de fabrikanten Honda, BMW en Toyota zich teruggetrokken hebben uit de Formule 1 lijkt de sport voor Volkswagen juist interessanter te worden. Hans-Joachim Stuck van het Duitse bedrijf meldt dat de autofabrikant zich niet aan een team wil binden maar net zoals Cosworth een onafhankelijke motorleverancier wil zijn.

"Als je 's werelds grootste automobielfabrikant bent dan is het logisch dat je aan Formule 1 denkt, maar niet voor 2012," zei Stuck tegen Autosport. "We kijken naar innovatieve zaken en de Formule 1 is de top van de motorsport. Twee jaar geleden waren er geruchten dat Volkswagen Red Bull Racing zou gaan kopen, wat voor ons niet zo hoefde. Waarom zou je je verbinden aan één team als je meer teams van motoren kunt gaan voorzien?"

"Als je Red Bull Racing koopt en Adrian Newey wil gaan vliegen of vissen dan is het team niet succesvol meer. Kijk naar BMW, zij kochten een dure windtunnel en een supercomputer. Nu sluiten ze hun deuren al. Een motor bouwen en die aan meerdere teams leveren is het beste."

Stuck stelt dat het terugdringen van de kosten van de teams en het uitbreiden van de grid aantrekkelijk is voor Volkswagen. "Het is ongelooflijk. De Formule 1 gaat de goede kant uit. Veel fabrikanten hebben zich teruggetrokken, iets wat naar mijn mening goed is, want je weet nooit hoe lang ze actief zullen blijven. Door alleen motoren te leveren zit je niet meer met het gedoe met teams, windtunnels en engineers."

"Het gaat weer terug naar de tijd dat ik in de Formule 1 reed. We hadden motoren van March, Lotus en Ford. Daarna kwam Renault met een fantastische motor. Die tijden waren goed. Ik heb de Formule 1 de laatste zeven jaren met BMW gevolgd en ik heb me afgevraagd waarom er maar twintig auto's stonden op de grid en geen dertig. Nu gaan we die kant weer op en er is een standaardmotor, welke niet te duur en betrouwbaar is. Hierdoor kunnen we wel dertig auto's op de grid krijgen."