[NASCAR] Uitslag Amp Energy 500
Jamie McMurray heeft na een tumultueuze slotfase de Amp Energy 500 op zijn naam geschreven. De Ford-coureur bleef Kasey Kahne en Joey Logano voor. Klassementsleider Jimmie Johnson ontkwam aan de chaos en verstevigde de leiding in het klassement. |
Omdat de baan nat was tijdens de kwalificatie startten de coureurs in de volgorde van het klassement. De NASCAR maakte zondag voor de wedstrijd bekend dat het bumper aan bumper rijden in de bochten niet toegestaan was, iets wat juist voor Talladega kenmerkend is. Door het bumper aan bumper rijden kunnen de coureurs namelijk snel naar voren komen en een klein gaatje slaan.
Jimmie Johnson mocht de wedstrijd van de eerste plaats aanvangen, voor Mark Martin die meteen de leiding pakte. De 48 heeft moeite met het circuit van Talladega en Johnson viel dan ook meteen tot diep in het middenveld terug. Het circuit is echter zodanig dat één goede rij auto's zo naar voren kan rijden en het hele veld op zijn kop kan zetten.
Bij de eerste crash van de dag waren na vier ronden Paul Menard en Joe Nemechek betrokken. Beiden verloren veel tijd. Casey Mears nam al snel de leiding over en hij behield de eerste plaats tot de eerste stops na veertig ronden volgden. Bijna het gehele veld zat op dat moment binnen vier seconden en vormde een lint.
Tijdens de eerste stops was het Kurt Busch die spinde en zo de tweede gele vlagsituatie van de dag veroorzaakte. Elliott Sadler bracht het veld weer op gang, terwijl het hele veld tot driedik over de baan reed. Kevin Harvick nam de leiding uiteindelijk over, waarbij het hele veld hem volgde. De tweede serie stops zorgde er voor dat Denny Hamlin na 99 ronden de leiding kon pakken.
Lang duurde dit niet, want rommel op de baan zorgde voor de derde caution van de dag. Nadat het veld na 125 ronden tot rust gekomen was, was het Tony Stewart die er tien ronden later genoeg van had en een eigen treintje vormde. Hij kwam met verschillende coureurs voor en achter zich snel naar voren. Precies op dat moment blies Hamlin zijn motor op, waardoor een nieuwe neutralisatie een feit was.
Nadat het hele veld naar de pits was geweest nam Brad Keselowski de eerste plaats over. Veel was deze niet waard, want op dat moment had de race al 49 leiderswissels gekend. De coureurs begonnen duo's te vormen om zo naar voren te komen. In de ronden die volgden wisselden de leiders telkens en kwamen er steeds andere coureurs aan de leiding te rijden, omdat de coureurs drie en soms vierdik over de baan reden.
Onder meer Dale Earnhardt jr. en Juan Montoya pakten regelmatig de eerste plaats, maar vielen daarna net zo hard weer terug in het veld. Met nog vijf van de 188 ronden te rijden was het Ryan Newman die zijn teamgenoot Tony Stewart raakte en zelf over de kop ging. Uiteindelijk werd hij nadat de race stilgelegd werd uit zijn auto gezaagd. Behalve een gekrenkt ego kwam hij er goed vanaf.
Nadat de baan opgeruimd was kwamen de coureurs weer het circuit op, al gingen velen van hen snel naar de pits, omdat ze bijna zonder brandstof zaten. Johnson profiteerde hiervan door door te schuiven naar plaats twaalf, terwijl hij de hele race rond plaats dertig gebivakkeerd had. Zo kwam de klassementsleider goed weg toen het in de laatste ronde wederom mis ging.
Kurt Busch werd aangetikt en zette zo een kettingreactie in werking. Mark Martin ging over de kop, terwijl Montoya moest uitwijken. Ook Jeff Gordon en verschillende andere toppers waren bij het ongeval betrokken. Hierdoor won McMurray eenvoudig voor Kahne en Logano.
In The Chase gaat Johnson nu aan de leiding met 6.248 punten. Hiermee staat hij er 184 voor op Mark Martin en 192 op Jeff Gordon. Juan Montoya klom naar plaats vier met 6.009 punten. Na deze race zijn er nog drie wedstrijden in The Chase te verrijden.
Uitslag Amp Energy 500:
Pos. | Grid | Coureur | Merk | Punten/Bonus | Ronden | Uitval |
1 | 22 | Jamie McMurray | Ford | 195/10 | 191 | |
2 | 11 | Kasey Kahne | Dodge | 175/5 | 191 | |
3 | 20 | Joey Logano * | Toyota | 170/5 | 191 | |
4 | 8 | Greg Biffle | Ford | 160/0 | 191 | |
5 | 18 | Jeff Burton | Chevrolet | 160/5 | 191 | |
6 | 1 | Jimmie Johnson | Chevrolet | 150/0 | 191 | |
7 | 33 | Michael Waltrip | Toyota | 151/5 | 191 | |
8 | 36 | Brad Keselowski | Chevrolet | 147/5 | 191 | |
9 | 26 | Elliott Sadler | Ford | 143/5 | 191 | |
10 | 37 | Bobby Labonte | Chevrolet | 134/0 | 191 | |
11 | 24 | Dale Earnhardt Jr. | Chevrolet | 135/5 | 191 | |
12 | 15 | Clint Bowyer | Chevrolet | 127/0 | 191 | |
13 | 12 | Brian Vickers | Toyota | 129/5 | 191 | |
14 | 10 | Carl Edwards | Ford | 126/5 | 191 | |
15 | 13 | Kyle Busch | Toyota | 123/5 | 191 | |
16 | 29 | Reed Sorenson | Dodge | 115/0 | 191 | |
17 | 28 | David Ragan | Ford | 112/0 | 191 | |
18 | 41 | Robert Richardson Jr. | Toyota | 109/0 | 191 | |
19 | 5 | Juan Montoya | Chevrolet | 111/5 | 191 | |
20 | 3 | Jeff Gordon | Chevrolet | 108/5 | 191 | |
21 | 21 | Kevin Harvick | Chevrolet | 105/5 | 191 | |
22 | 30 | David Stremme | Dodge | 102/5 | 191 | |
23 | 35 | John Andretti | Chevrolet | 99/5 | 191 | |
24 | 14 | Matt Kenseth | Ford | 91/0 | 191 | |
25 | 19 | Casey Mears | Chevrolet | 93/5 | 191 | |
26 | 16 | David Reutimann | Toyota | 90/5 | 191 | |
DNF | 38 | Scott Speed * | Toyota | 82/0 | 190 | Accident |
DNF | 2 | Mark Martin | Chevrolet | 84/5 | 190 | Accident |
29 | 42 | Max Papis * | Toyota | 76/0 | 190 | |
DNF | 6 | Kurt Busch | Dodge | 78/5 | 189 | Accident |
DNF | 23 | Martin Truex Jr. | Chevrolet | 75/5 | 189 | Accident |
DNF | 34 | Robby Gordon | Toyota | 72/5 | 189 | Accident |
33 | 25 | A.J. Allmendinger | Dodge | 64/0 | 189 | |
34 | 17 | Marcos Ambrose | Toyota | 66/5 | 188 | |
DNF | 4 | Tony Stewart | Chevrolet | 63/5 | 183 | Accident |
DNF | 7 | Ryan Newman | Chevrolet | 60/5 | 183 | Accident |
37 | 31 | Erik Darnell | Ford | 52/0 | 167 | |
DNF | 9 | Denny Hamlin | Toyota | 54/5 | 137 | Engine |
DNF | 43 | Regan Smith | Chevrolet | 46/0 | 99 | Engine |
DNF | 27 | Sam Hornish Jr. | Dodge | 43/0 | 44 | Engine |
DNF | 40 | Dave Blaney | Toyota | 40/0 | 12 | Vibration |
DNF | 32 | Paul Menard | Ford | 37/0 | 4 | Accident |
DNF | 39 | Joe Nemechek | Toyota | 34/0 | 4 | Accident |
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde; 5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden
Stand in The Chase na 33 van 36 races (Top 12)
Pos. | Coureur | Punten | Verschil | Races | Poles | Wins | Top5 |
1 | Jimmie Johnson | 6248 | Leader | 33 | 3 | 6 | 14 |
2 | Mark Martin | 6064 | -184 | 33 | 7 | 5 | 12 |
3 | Jeff Gordon | 6056 | -192 | 33 | 0 | 1 | 16 |
4 | Juan Montoya | 6009 | -239 | 33 | 2 | 0 | 7 |
5 | Tony Stewart | 5969 | -279 | 33 | 0 | 4 | 15 |
6 | Kurt Busch | 5936 | -312 | 33 | 0 | 1 | 8 |
7 | Greg Biffle | 5908 | -340 | 33 | 0 | 0 | 10 |
8 | Ryan Newman | 5846 | -402 | 33 | 2 | 0 | 5 |
9 | Kasey Kahne | 5834 | -414 | 33 | 0 | 2 | 7 |
10 | Carl Edwards | 5811 | -437 | 33 | 0 | 0 | 7 |
11 | Denny Hamlin | 5800 | -448 | 33 | 1 | 3 | 12 |
12 | Brian Vickers | 5697 | -551 | 33 | 6 | 1 | 4 |